BLOG

Špatný stav fulltextu na seznamu aneb praSEO

Špatný stav fulltextu na seznamu aneb praSEO

Michal Krutiš publikoval na Lupě studii na téma, jaké faktory jsou v SEO důležité pro vyhledávač Seznam.cz. Vzal 40 dotazů a změřil pro všechny prvních 80 pozic. Z toho se pokusil odhadnout, jaké faktory jsou pro umístění ve vyhledávači Seznam rozhodující, respektive důležité. 

To, že seznam je co do fulltextu „hloupější“ vyhledávač, než Google, je stará známá pravda. Jak by taky ne, Google má za sebou podstatně delší vývoj, pracuje na něm o dost víc lidí, má úplně jiný rozpočet a nesrovnatelně větší trh, kde působí.

S článkem, který Michal publikoval, lze souhlasit  - hledání na Seznamu funguje špatně a je relativně jednoduché s ním manipulovat.

Čeho se trošku obávám je fakt, že v ČR funguje celá řada konzultantů (ať už firem nebo freelancerů), kteří tohoto článku využijí na podporu svého zvráceného business modelu - studie totiž nahrává do ruky všem těm SEO kouzelníkům a šamanům, kteří tvrdí, že dělají SEO, ale v podstatě jen plodí tuny obsahu bez jakékoli hodnoty, nebo vytvářejí odkazové farmy a propojují bez rozmyslu desítky a stovky různých webů.

Je to jako když vám máma říká, že kouření je špatné a že byste kouřit neměli, a pak za vámi přijde strejda a vrazí vám do ruky krabičku marlborek a zapalovač.

Co si ze studie může odnést nepoučený klient?

  • Super, můžu psát sračko-texty a zas budeme číst, že „máme rohové sedačky, levné rohové sedačky, nejlepší rohové sedačky v našem eshopu
  • Aha, tak na kvalitu odkazů můžu z vysoka kašlat, stačí mi nakoupit sto tisíc odkazů z patiček...“

Jenže až se Seznam jednou naučí tyhle věci rozpoznávat a Yuhů přijde s updatem Koala 2.0, budou si majitelé webů, kteří na to slyšeli, rvát vlasy.

V Michalově studii mi prostě chybí konstatování, že praktiky, které na Seznam dnes fungují, tam nejspíš nebudou fungovat dlouhodobě. Tím spíš, když tohle říká respektovaná agentura, a je tu předpoklad, že si článek přečte opravdu hodně lidí.

Závěrem?

Michala si vážím a má odpověď není myšlena jako útok proti němu. Jsem rád, že se o špatném stavu českého fulltextu mluví, jen jsem chtěl vyjádřit svou obavu, jak s informacemi od autorit z oboru mohou nakládat nepoučení klienti, nebo vyčůraní konzultanti.

Pevně věřím, že se v Seznamu kluci zamyslí a najdou způsob, jak se s nešvary, o kterých Michal píše, dokáží poprat.

Na téma, zda budeme dělat dvojí SEO, psal nedávno Lukáš Pítra.

 

Další čtení

9 komentářů
15.10.2014, 12:50
Tak tím lépe, ne? Šamani a kouzelníci to tím pádem dělají dobře, prostě se přízpůsobují a dělají marketing, který funguje. A klientům tak vydělávají peníze.
[2] Biker
15.10.2014, 13:26
Seznam se to už nenaučí. Jeho podíl na vyhledávání je dnes cca 25% a dále klesá. Za 2-3 roky bude jako vyhledávač zcela mimo zájem uživatelů.
[3] Martin Matějka
15.10.2014, 13:28
André, to si právě nemyslím. Dlouhodobá snaha ze strany dominantního hráče co se týče vyhledávání (Google), je tlačit spíše kvalitní odkazy v menší míře. Narozdíl od toho Seznam, podle Michalovo studie, preferuje (nebo na něj fungují) nekvalitní odkazy z patiček.

Je totiž velmi pravděpodobné, že na Seznamu se dřív nebo později váhy změní, naučí se tyhle věci rozpoznávat a tím pádem všichni, kteří to dělají tímto způsobem, zapláčou nad výdělkem.

Jinými slovy, je to poměrně krátkozraké řešení.
15.10.2014, 13:39
Já mám teď krásnou zkušenost s PPC (obor "zdravé / alternativní jídlo), kde na google nakupuji klik za CPC kolem 4-5 Kč a na seznamu na identická slova za cca 1,60-1,90 Kč. Strategie je jasná, čistý, profesorský linkbuilding pro google a na Seznamu jet PPCčka.

V jiném oboru to bude asi jinak...
15.10.2014, 13:43
Dovolím si nesouhlasit. V kvalitě běžného vyhledávání na Seznamu a u Gúgla není podstatného rozdílu. Oba řadí do výsledků vyhledávání i řadu nekvalitních stránek se (jak píšete) "sračkotexty". A jako naprostý fail vidím poznámku bikera, že za dva tři roky bude Seznam mimo zájem uživatelů. Tyto přihlouplé závěry se tady objevují již deset let. A stále nic…

Naopak fandím domácímu konkurentovi proti globálnímu hráči, jenž zavádí řadu novinek mnohdy bez rozmyslu a uživatele má svým "personalizovaným" vyhledáváním za blbce. Já chci mít ve výsledcích vyhledávání to co hledám anikoliv to co si nějaký robot "myslí" že hledám…
15.10.2014, 14:54
Možná je to od seznam.cz záměr, kdo to chce dělat "čistě", musí si platit PPC, jinak to má složité být nahoře.
[7] T4rget
16.10.2014, 13:39
[6] Pari: Tomu snad ani sám nevěříte… :-) Můžete něčím doložit, že po zaplacení PPC pozice stránek stoupá oproti stránkám, které na Seznamu neinzerují?
14.12.2014, 16:57
V článku jsou dobré myšlenky, ale možná mu chybí vícestranný pohled na věc. Samozřejmě, konkurence může dělat praSEO, nyní jim to vychází, ale nelze čekat, že na ně jednou dojde. Navíc může být jejich business model Churn and burn, proto, pokud mají rozumně vypočítané ROI, mohou fungovat i nekalými praktikami kdovíjakou dobu.
18.12.2014, 18:47
Me seznam stve tim ze do vysledku hledani od nas zarazuje mene relevatni stranky - ne treba produkt ale vypis kategorie na x-te strance - google na ty same slova v pohode

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.