BLOG

Koronavirus v online marketingu: hlavně se trošku uklidněme

Koronavirus v online marketingu: hlavně se trošku uklidněme
Asi jako každého podnikatele mě zasáhla vlna paniky kolem šíření nového koronaviru. Po internetu se šíří apokalyptické scénáře, jak podnikatelé v ČR vymřou, a jak je se blíží minimálně konec světa. Nevidím to úplně stejně, a tak zkusím trošku přiblížit, jak to vnímám, a jak jsem tomu šel naproti.

Snížený příjem ze dne na den

Samozřejmě, i u mých klientů se projevil výjimečný stav a vládní omezení. Mám klienty z travel businessu, i ze soukromého vzdělávání. Je vcelku pochopitelné, že tyhle firmy začaly šetřit jako první.

Celkem mě to stálo zhruba 20% příjmu (zatím), takže vyhlížím, jak se bude situace dál vyvíjet.

Je to nemilé, každopádně pořád to není tak dramatické, jak to líčí někteří kolegové, byť kdyby mě ze dne na den ubylo 80% příjmů, asi bych to také viděl dramatičtěji.

Proaktivní přístup vůči klientům

Snažil jsem se tomu jít naproti. Ve chvíli, kdy mi volali první klienti, že je potřeba pozastavit práce, nelenil jsem, a udělal pár opatření.

  • Prošel jsem Analytics všech klientů, abych měl jasný přehled, kdo „drží“, kdo padá, případně kdo roste (ano i takoví jsou :-), a jak moc
  • Všechny klienty jsem obvolal, nebo minimálně obepsal, s uklidněním, že to sleduju, a s konkrétními návrhy, kde ušetřit
  • U všech klientů máme nějaký fahrplan, podle kterého jedeme, který ale šel díky viru stranou, a tak jsem všem načrtnul tzv. nouzový plán na příští 2-3 měsíce
  • Spočítal jsem konkrétní úspory financí, které nouzový plán zohledňuje

Vlastně jsem se trošku bál, co mi klienti odepíšou, co mi řeknou. Jestli to bude „víš co, Martine, raději nebudeme dělat nic a počkáme“, anebo – což se nakonec potvrdilo – všichni opatření uvítali a v nějakém nouzovějším režimu jsme schopni pokračovat dál.

Doslova mi vyrazilo mi dech, když mi dokonce dva klienti řekli, že mě chtějí podpořit a zadávají mi dodatečnou práci, abych měl příjem – za to ještě jednou díky, moc si toho vážím!

Další dílčí opatření

Stabilizovat můj příjem a zároveň klientské výdaje byl první krok. Hned v zápětí, když jsem viděl, s čím lze v příštích měsících počítat, jsem se pustil do toho, co můžu ovlivnit prakticky hned.

  • Oživil jsem tabulku nákladů a zaktualizoval ji
  • Když jsem se probral z šoku a konečně vstal ze země, označil jsem si náklady na nezbytné a zbytné
  • Když mě pak žena polila studenou vodou a já se znovu probral, trošku jsem se uklidnil, protože jsem se dopočítal k tomu, že i kdybych zhruba rok nic nevydělal, tak to nějak přežijeme
  • Některé zbytné náklady jsem zrušil hned, některé za mě ořezala vláda (cestování, restaurace apod…).
  • Zatím nesnižuju hodinovku. Myslím, že na to je čas, ale svým klientům jsem nabídl, že pokud nebudou schopni mě nyní platit, nějak to chvilku přežiju, daleko cennější je spolupráci udržet

Hlavně se uklidníme

Myslím si ale, že naprosto klíčové je, se trošku uklidnit. Situace není zrovna ideální, nicméně pevně věřím, že šíření viru, ani omezení vlády nebudou trvat věčně. Lidé si asi i trošku zvyknou, část věcí, co se řešila per huba se prostě bude chvíli řešit online, a ono to nějak dopadne. První týden po vyhlášení nouzového stavu to fakt byl trošku šok, ale hned ten druhý začaly zas chodit poptávky i po tak zbytečné věci, jako je SEO, takže on ten trh snad jen tak neumře.

Nechci to samozřejmě příliš zlehčovat, uvědomuju si, že existují obory, kde jsou teď hodně velké potíže. Každopádně šířit paniku a apokalyptické scénáře vůbec nikomu nepomůže.

A chtěl bych i nabídnout kolegům v oboru, zejména těm, kde se jim příjmy hodně propadli, aby se ozvali, rád pomůžu.

Tak se držte, přátelé.

Jinak tady jsou tipy od dalších 35 freelancerů, které vyzpovídal Robert Vlach

1 komentář
6.4.2020, 19:55
Bude nějaká aktualizace? Naši klienti jsou právě přesně rozděleni na 2 tábory - jeden tábor panikaří a druhý chrochtá blahem.

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.