BLOG

Největší zlo jsou obchodníci

Největší zlo jsou obchodníci

Dobrý den, rád Vás slyším, chtěl bych s Vámi probrat možnosti spolupráce v oblasti v oblasti optimalizace pro vyhledávače …“ cvak … ozvalo se klapnutí položeného sluchátka. Že to znáte? Není divu, obchodníků s deštěm, kteří denně obtěžují svými nabídkami své okolí, je asi nekonečné množství. 

Také vám často volají z různých firem, agentur a „designových“ studií, že by se s Vámi chtěli sejít a nabídnout Vám skvělou spolupráci? Že Vám zajistí přední pozice ve vyhledávačích, protože kdo není vidět, neprodává…? Nebo že Vám zajistí tisíce nových návštěvníků? Nebo že Vám snesou modré z nebe či zlaté hov*o? No a jak to řešíte? Reagujete na tyto nabídky? Nebo je úspěšně ignorujete? A pokud jste z takovéto nabídky uzavřeli obchod, dopadlo to dobře?

Proč o tom píšu?

Zajímá mne, jakou zkušenost máte s prodejci služeb v oblasti online marketingu. Sám za sebe mám zkušenost spíše špatnou. Dá se říci i osobní – můj tchán podniká a občas bývá kontaktován různými taky-SEO agenturami, které mu chtějí „pomoct“. Jelikož jsem zvědavý, chodím na tyhle schůzky s ním. Naštěstí pro něj se ještě s nikým z nich nedohodl.

No a proč jsou obchodníci zlo?

Obchodník není konzultant či specialista. Pakliže se bavíme o SEO, nemá zpravidla obchodník žádné hlubší znalosti a zkušenosti, než průměrný student druhého ročníku obchodní akademie. Proto Vám, jakožto klientovi, patrně nikdy nenavrhne řešení, které by Vám opravdu mohlo pomoct.

Dalším „zlem“ je fakt, že obchodník, hnán snahou prodat a shrábnout provizi, Vám prodá prakticky cokoli, co bude rychle hotové a drahé. Většinou však bez ohledu na přínos služby. Na jednu stranu se tomu nevidím, ale na tu druhou, je to minimálně krajně neetické.

Ale zkusme to pozitivně

Určitě se tak nechovají všichni. Osobně i já znám jednoho obchodníka, který se snaží svým klientům pomoci a navrhovaná řešení konzultuje s poměrně schopnými lidmi. Patrně je ale jedním z mála.

Má to řešení?

Ano – spolupracujte s někým, kdo svému oboru rozumí.

S někým, kdo Vám nebude slibovat nereálné věci. S někým, kdo se neschovává za zvučná jména agentur.

Mohlo by se zdát, že se snažím brojit proti agenturám, ale není tomu tak. Znám lidi z mnoha agentur a jsou tam i velmi schopní lidé. Jsem jen proti jednotlivcům, kteří právě pro tyto agentury pracují (a tím jim kazí jméno). Proti lidem, hnaným vidinou rychlého výdělku na účet někoho dalšího. Proti těm, kteří vidí jen vyfakturované částky, ale samotná realizace služby nebo její efekt pro klienta, je až tak moc nezajímá.

A co vy, už jste se už nechali napálit obchodním zástupcem?

Další čtení

 
19 komentářů
4.12.2012, 07:27
Nejsem obchodník, ale něco málo o práci obchodníka vím.

Naprostý základ pro každého obchodníka, než kontaktuje potenciální firmu, je:
1) zjisti, jestli mají problém, který umíme vyřešit
2) zjisti, jestli my jsme ti praví, kdo přinesou větší hodnotu než výdaje
3) teprv tehdy kontaktuj zákazníka (třeba právě pomocí cold-callu)

Správný obchodník je etický, nabízí jen to, co je pro potenciálního zákazníka racionální koupit. Pracuje cíleně, jak naváděná střela.

To hromadné obvolávání, to není sales, ale telemarketing. Kobercové bombardování. Telemarketing dělají lidé, kteří si shodou náhod taky říkají obchodníci, ale obchodníci nejsou.

Obvolají denně 150 čísel. Obchodníkovi výběr vhodného zákazníka trvá déle, ale sází na vyšší pravděpodobnost, takže ten třeba osloví jen 10 firem denně (někdy ještě méně, znám firmu, kde obchodníci dělají 1 zakázku ročně - ale je to mrda za desítky milionů).

Narovinu, když budete chtít vyrůst a nebudete chtít být jen na volné noze, budete muset začít nějak dělat akvizici zákazníků. Můžete dělat marketing, můžete dělat sales (nebo ještě lépe obojí), ale už nebudete moci posílat všude jen ty, kdo té práci rozumí. Místo toho budete muset své obchodníky a markeťáky naučit o produktu co nejvíc, ale nemůžete čekat, že je naučíte všechno - jejich odbornost je někde jinde, v pochopení potřeb zákazníků a hledání cesty, jak jim tu hodnotu dodat.
4.12.2012, 08:43
Jirko děkuji Vám za komentář. Samozřejmě souhlasím, teorie obchodní činnosti je krásná věc. Svého času jsem se také živil jako obchodník / prodejce nebo jak tomu říct (nabízel jsem služby spojené právě se SEO), tak to znám.

Problém je, že to jak to popisujete, se to u nás neděje. Alespoň jsem se s tím v oboru SEO / SEM nesetkal, že by si obchodník něco ověřovat než bude někam volat...

Já právě chtěl růst a proto jsem šel na volnou nohu :) všude, kde jsem v minulosti pracoval, mě brzdili právě obchodníci. Ideální stav je podle mne dostat se do bodu (a držet se tam), kdy není žádný obchod potřeba, a ten nutný (třídění poptávek) se zvládnete udělat sám, nebo v malém počtu odborníků :)
4.12.2012, 09:19
Jirko, to nebude jen telemarketing. Sám jsem viděl fungovat několik obchodních oddělení v marketingových firmách a agenturách zevnitř, krátký čas jsem se obchodem částečně i sám živil - a Martin má bohužel pravdu.

Problém je v základních hodnotách obchodníků - jejich odměna, uznání v kolektivu a setrvání ve firmě se odvíjí od plnění plánů - čísel potřebných k zaplacení jich samotných, majitelů a pak "těch ostatních, co nedělaj pravej byznys" (konzultantů, sekretářek, manažerů, manažerů manažerů, kanceláří).

Zákazník je pro ně malé vystrašené prasátko ztracené v lese, které je potřeba ulovit, vysát, zahodit. Spokojenost zákazníka je proměnná, se kterou většina obchodníků nehraje - protože se obvykle vylučuje s měsíčním plánem.
4.12.2012, 09:31
Já bych to viděl ještě z druhé strany. Na "obchodníky" je tlačeno, že musí plnit plány a na jejich svědomí se nebere ohled, protože obchodník svědomí mít nesmí a proto je hodně málo obchodníků, kteří nedělají kobercoví nálet.
[5] Radek Novák
4.12.2012, 11:45
Jako zákazníkovi se mi osvědčilo jednoduché pravidlo. Odmítám všechny příchozí nabídky a pokud potřebuji vyřešit nějaký problém, oslovím mnou vybrané lidi, většinou jednotlivce (freelancery).
[6] Martin Matějka
4.12.2012, 12:14
Radku, ano, když něco potřebuji, dělám to taky tak. Právě proto mi mnohdy snahy firem o aktivní obchod přijdou zbytečné. Respektive ne zbytečné, ale špatně na tom vidím fakt, že řada firem a agentur (hlavně tedy v oboru online marketingu) upřednostňuje budování obchodního týmu, před budováním vlastní značky.

Pakliže mám dobrou značku, silné jméno a stojí za mnou kvalitní práce, nepotřebuju žádné obchodní týmy, sales managery a tak podobně.

Pakliže obchodní tým mám, riskuji to, že někteří nevycválaní snaživci budou mé jméno akorát ničit.
4.12.2012, 13:31
Já mám letitou zkušenost jako obchodník, ale s reálnými produkty, kde není smyslem ze zákazníka jednou urvat maximum, takže taková zvěrstva se prostě nepáchají. Jiná věc je u info produktů, různých finančních záležitostí a služeb.
Vidím to na příkladu větší firmy, kde zrovna končím, tam marketing jednoduše a snadno podléhá tlakům obchodníků s online produkty, protože tomu nerozumějí a je možné je zlomit.
Hranice mezi etikou obchodníka a obchodními cíli určenými zhora se asi hledá špatně, napadá mě ale jedna snadná - dobré jméno, to máme všichni jen jednou.
4.12.2012, 19:48
Pro jednoho svého klienta jsem měl možnost posoudit obchodní nabídky na SEO a internetovou reklamu. Jako nezávislý konzultant s konkurencí rád spolupracuji, ale v tomto případě jsem musel obě nabídky zamítnout.

V prvním případě se jednalo o klasické "oblbování" klienta návštěvností a počtem zobrazení reklamy. Dotyčná agentura nabízela pouze AdWords a firemní profil v katalogu Najisto.cz.

Ve druhém případě se jednalo o poměrně známou SEO agenturu. Klientovi nabízeli SEO na 2 - 3 klíčová slova (žádná zmínka o longtail, žádná analýza většího počtu příbuzných slov a překlepů). Dále chtěli zaplatit za napsání jednoho PR článku, který se zveřejní na více místech (co duplicity?).

Bohužel ani jeden případ nebyl zaměřený na klienta s tím, že by mu mohl nějak pomoci. Jednalo se o krátkodobou snahu ze zákazníka vytáhnout peníze.
4.12.2012, 23:05
Mohl bych začít tím, že Seznam rok zpátky musel mít víc než jeden dobrý důvod, proč převedl všechny své obchodníky z IČO na trvalý pracovní poměr. Pokračoval bych tím, proč nejtradičnější a největší Česká Pojišťovna má dnes problém s obchodem a skončil bych odkazem na článek, který hovoří o nekalých praktikách podomních prodejců energií na iHned prodávající pod temnou pohrůžkou, že ČEZ včera zkrachoval a je třeba konat http://penize.ihned.cz/energie/c1-58903960-razantni-krok-proti-podomnim-prodejcum-stale-vic-mest-je-zcela-zakazuje. Pak bych poukázal na mezery provizního modelu a ..

Ale ne! Obchodničina je skutečné řemeslo a ne pokaždé musí zbytostňovat šlendriány a prodavače růžového větru. Například některé příběhy z knihy "Life's a pitch" od Philipa Delves Broughtona byly pro mě regulérně inspirujícími příběhy o životní filosofii a cestě, která prostřednictvím prodeje lidem pomáhá nalézat skutečná řešení jejich problémů. Tedy je prodej sám o sobě špatným?

Ostatně byl to i Marek Prokop, který v rozhovoru na Živě.cz připustil, že "Dobrý copywriting jsou emoce konstruované analytickými postupy" (Více na: http://www.zive.cz/clanky/marek-prokop-pionyr-ceskeho-internetu/sc-3-a-166527/default.aspx#utm_medium=selfpromo&utm_source=zive&utm_campaign=copylink) proto, aby jen o řádku níže přiznal, že "Taky by se dalo říct, že copywriting je sviňárna, protože manipuluje s lidmi." Tedy, kde je pravda?

Je někde u uprostřed. Prodej je "dobrý" ("greed is good"), diskutabilní je ale jeho forma. Tak jako všechno ostatní(dokonce i prostituce) se jako řemeslo vyvíjí a v jeho staré podobě z 20. století - zde souhlasím s autorem - je pro něj čím dál méně prostoru i času. Je to jednoduché: "People love to buy, but they hate to be sold" a "Marketing is everything I do so that I don't have to tell you that I am selling to you"
5.12.2012, 13:39
Myslím že tento článek je jakýsi špatný pokus o výkřik do tmy. Když se budu držet jen toho co se tu píše o SEO... je třeba si vybrat firmu které platíte opravdu jen za to kolik lidí vám přivedou a né kolik mají přivést. O práci obchodníka něco vím, například to že jsou školení na SEO, kurzy, testy, certifikáty kde až po jejích splnění může obchodník nabízet tyto služby. Ve firmě ve které jsem jako obchodník pracoval to tak bylo. Rozhodně také odmítám že by obchodník prodal i co zákazník nepotřebuje, tomu je tak třeba u nějakých pouličních obchodníků kteří vás zastaví na ulici ale ne v seriozních firmách. Dříve než napíšete další článek prosím, vyhledejte si informace z širší perpektivy.
[11] Martin Matějka
5.12.2012, 13:54
Pavle díky za komentář :). Jde o to, že pakliže chcete "to seo", vyhledáváte firmy, které Vám přijdou seriózní. To je už ale něco jiného, než když o SEO prakticky nic nevíte a volají k Vám obchodníci, kteří jej nabízejí.

Nevím, v jaké firmě jste pracoval, kde procházeli obchodníci školením. Vím o několika agenturách či firmách, kde se to tak děje, ale rozhodně to není pravidlem.

Obchodní praxe zaměřená na to "urvat z klienta co se dá" je bohužel velmi rozšířená, vím to, pohybuji se v oboru dlouho a znám řadu "obchodníků", kteří to mají "takhle hozené".

Ono to totiž souvisí s tím, že tu ani moc těch seriózních firem, o kterých píšete, není.
5.12.2012, 13:58
Myslím, že autor příspěvku tady chtěl upozornit pouze na problémy spojené s výběrem firmy, která může pro nás zajistit SEO. Ano, souhlasím, ty problémy tam jsou. Obchodníci se SEO toho moc neví, oproti majitelům stránek, kteří si o SEO ve svém zájmu čtou a vzdělávají se v těto oblasti. Moje vlastní zkušenosti obavy autora článku potvrzují.
5.12.2012, 20:38
Sem tam se mi někdo takový ozve. Pokud mám aspoň 2 minuty času, vyslechnu ho a snažím se mu vystvětlit, že co nabízí, je nereálný. Pokud mě zaujme, alespoň něčím, vzkážu mu, že mi to má hodit do emailu. Pokud se mi to líbí, odepíšu mu. Zatím jsem nikomu neodepsal:)
22.12.2012, 10:32
Nejhorsi je, ze delaji spatne jmeno celemu oboru, kdy spousta klientu hazi cely online do jednoho pytle a po spatnych zkusenostech se nechteji ani bavit....
9.3.2013, 17:16
zdravím, váš blog je fajn, doporučuju ho kolegům ke čtení, ale tento článek je buď hoax, "píjárko sebe sama služeb" a nebo nevím co... a to minimálně v tom, že cituji "chodíte s tchánem na schůzky...". Jít jednou na jednu schůzku, udělat si obrázek - chápu, ale Váš popis Martine jaksi existenciálně-logicky a obsahově minimálně kulhá.
jste znám, jste odborník. Máte málo zakázek nyní, že tento článek nebo máte tolik času? Samo téma článku je jaksi mimo mísu v tom, že téma je známé, reálné, dokola opakující se - a proč znovu a znovu ho objevovat? Za druhé aspoň z praxe bych řekl, že pouze obchodník skoro žádného klienta nechytí, jsou to jen paběrky. Má zkušenost je, že i malinké firmičky vědí trochu o co jde a nesedají na lep "pr farmám, linkbuilding farmám, seoGurům, a "seo balíčkům". Řekněte mi o konkrétnímobchodníkovi, který prodává out of online pages SEO služby v terénu po telefonu? Snad možná jen v Praze...
Má zkušenost je jiná. naší specializací je PC, v tom jsme dobří, ale trh je jiný a nutí PPC kloubit víc a víc se SEO, se stavbou či opravou webů, atd. Samotné SEO a jeho obchodníci o kterých píšete - je téma, snad jen tohoto článku.
Ať se daří, Jan Xaver B.
9.3.2013, 20:31
Jane B., děkuji za komentář. Vezmu to postupně, ne, skutečně nemám málo práce, a ani nemám příliš času (článek je tuším z prosince 2012).
Nicméně, článek měl v první řadě upozornit na to, že u nás (a asi nejen u nás) existují různé firmy, jejichž obchodní praktiky jsou přinejmenším neetické, ne-li někdy i nezákonné (nejsem právním, neumím posoudit). Ať už poslední nedávná kauza se SEO expertem (www.fandor.cz/seo-expert-zkusenosti/), nebo mnou zmiňované schůzky na téma SEO u mého tchána. To je jedna věc, na kterou měl článek upozornit.

Tím druhým pohledem je fakt, že většina menších konzultačních firem (asi v jakémkoli oboru, ale zůstaňme u SEO), které jsou složeny z konzultantů, odborníků a specialistů funguje poměrně dobře. Ale většinou až do chvíle, než začne firma růst a najímat obchodníky. Je to podle mého právě proto, že většina (ne asi všichni) obchodníci nejsou v oboru příliš vzdělaní či poučení a často se setkávám s tím, že tihle lidé pak kazí jméno celému oboru jen díky své nevědomosti (a někdy i záměrně při snaze PRODAT).

Jde právě o to, že motivační složky ve mzdách obchodníků jsou natolik obrovské, že ti lidé jsou vlastně nuceni prodat cokoli.

No tolik můj názor k obchodníkům :). Neříkám, že toto dělají všichni, ale bohužel jsem na moc těch slušných nenarazil.
15.5.2015, 16:50
Jirko, to nebude jen telemarketing. Sám jsem viděl fungovat několik obchodních oddělení v marketingových firmách a agenturách zevnitř, krátký čas jsem se obchodem částečně i sám živil - a Martin má bohužel pravdu.
23.2.2017, 04:11
Je to vše o lidech... V každém oboru lze přece narazit na nefér jednání, lidskou hloupost, člověka, který jednoduše "není na svém místě" a naopak lidi schopné, poctivé a normální. Tak samo i v obchodní činnosti, telemarketingu atd. Já osobně bych si po telefonu nekoupil a asi ani nevyslechnul nic ale to hlavně proto, že mám raději osobní kontakt. Taky nejsem natolik důvěřivý aniž bych si cokoliv co kupuji v dnešní době neověřil, nebo nepromyslel. Doba je prostě už taková a pokud podnikáte a nechcete mít klienty a nesnažíte se je nějak zaujmout tak jste minimálně pokrytečtí sami k sobě .... Vidím to za sebe tak že Velké korporáty mají prostředky k oslovení potencionálních klientů jak osobně tak po telefonu. Spousta firem ani nemusí tušit co to vlastně Seo je a když už nic jiného mají možnost se alespoň něco dozvědět a zadarmo ... to že někdo kecá a je hajzl a prodává bez páteře tak to už jsou vcěci které neovlivní nic a nikdo ... :) peace
23.2.2017, 04:26
PS: pracoval jsem také jako obchodník v jedné z největších agentur a mohu za sebe říci, že klienti složité postupy SEO optimalizací nepochopí a ani nechtějí. Na schůzkách by usínali. Co se týče navrhovaných řešení na schůzkách vždy se vychází z konkrétních požadavků klientů (to je úkolem zjistit právě obchodníkem), na ty jsou pak dané postupy a návrhy, které mají jasné pravidla a záruky. Velké firmy si pak nemohou dovolit tyto pravidla a zásady nedodržet - jinak by to prostě fungovat nemohlo. Vše je černé na bílém. Za mě vždy klienti dostali to co si zaplatili --- už jen z toho důvodu, že je to vše na netu měřitelné. Vím ale že jsou i obchodníci, kteří nabízí asi něco co zákazníci ani nepotřebovali jen aby měli provize, ale jak jsem už psal je to bohužel asi úplně ve všech oborech a je jen na Vás - Nás si vše dobře promyslet a dávat si na vše pozor a číst... Lidskou povahu prostě nezměníte. Tu si musí lidi měnit sami v sobě ... .)

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.