BLOG

Jak zadat poptávku po SEO/SEM

Jak zadat poptávku po SEO/SEM

Chodí mi poptávky po různých SEO službách, konzultacích, poradenství, či jiných online marketingových aktivitách. Vzhledem k pracovnímu vytížení však musím poptávky filtrovat a část jich odmítat. V tomto článku zkusím nastínit, jak se v poptávkách orientuji a podle čeho je třídím, a jak se rozhoduji, zda ji chci řešit či nikoli. Třeba to pomůže i vám, zadavatelům, na co ve své poptávce nezapomenout, aby byla správně pochopena.

"Chtěli bychom Vás pozvat do výběrového řízení"

Pokud je toto první věta emailu či zprávy z kontaktního formuláře, většinou je to i ta poslední, kterou si přečtu. Je to jednoduché = z mojí osobní (a nejen z mojí) zkušenosti často plyne, že běžní klienti (tedy menší a střední s.r.o.čka), kteří pořádají „výběrová řízení“, jdou po ceně. Pochopitelně to nelze chápat jako pravidlo, pokud pořádá výběrové řízení ČT nebo TV NOVA, tak je to něco jiného. Ale to teď nechme stranou.

Běžní klienti většinou osloví dvě, tři, pět firem či freelancerů, počkají na nabídky a porovnají ceny. Další parametry nabídky odborně zhodnotit neumí, a proto se většinou rozhodnou právě podle ceny. Vzhledem k tomu, že vím, že nejsem nejlevnější (a ani se cenou „bojovat“ nesnažím), to pro mne není lákavé a zpravidla to bývá jen ztráta času.

Rovnou si vyberte jeden subjekt dle referencí a doporučení, a běžte hned za ním. Cena by neměl být rozhodující parametr, zpravidla se tak připravíte o ty kvalitní lidi, kteří by Vám patrně uměli pomoci. Proč? Mrkněte například na článek kolik stojí SEO analýza, ledacos napoví.

"Kolik to bude měsíčně stát, a kolik hodin na tom strávíte"

Tady je to v zásadě podobné, jako u výběrových řízení, asi to nemá smysl moc rozmazávat. Jednoduše, klient jde po ceně. Například já mám ceny svých služeb na webu uvedeny. Když mi tedy přijde email „napište mi, kolik to bude stát“, je to pro mě signál, že ten člověk můj web ani nečetl a nechce tedy mě, ale chce nějakého toho takySEO optimalizátora. A to já nejsem.

Zpravidla klienti, kteří chtějí služby co nejlevněji, očekávají modré z nebe. Mají představu, že za svých 1800 / měsíčně se jejich eshop musí dostat na úroveň Alzy asi tak za půl roku a to také vyžadují. Takže prosím, mějte reálná očekávání.

Co od spolupráce očekáváte?

Zkuste do Vaší poptávky vyspecifikovat, co od spolupráce očekáváte. Popište, čeho chcete dosáhnout, nepopisujte cesty „jak“, ale vytyčte cíl. Dobrý konzultant Vám k němu navrhne cestu (případně Vám zcestný cíl rozmluví a navrhne lepší). Rozhodně do poptávek nepište, že chcete být první na slova X a Y, ti dobří konzultanti Vás odmítnou (pokud budou mít zrovna dobrou náladu, napíšou Vám, že je to nesmysl), a odpoví Vám jen ti špatní, nebo ne příliš schopní. A tratit na tom budete vy.

Není to pochopitelně dogma, jsou projekty, kde klíčových slov není mnoho, ale i tak se dá vybrat lepší KPI, než právě pozice. Ale o tom jindy.

Zkuste tedy klidně laicky popsat, jak si představujete stav svého webu za rok. Kolik tam bude chodit lidí, kolik to bude vydělávat, …

Počítejte s tím, že budete makat

Uvědomte si, že pokud do poptávky napíšete „zařiďte nám to všechno“, výsledek asi nebude žádná hitparáda. Psal jsem o tom minule – spolupracujte se svým SEO konzultantem. Vy jste ve vašem projektu nejdůležitější osoba – ne kvůli tomu, že to platíte, ale kvůli znalostem oboru.

Proto velká část práce bude právě u Vás a budete s Vaším online dodavatelem úzce spolupracovat. Napište tedy do poptávky, co jste schopni pro projekt udělat vy sami, jaký typ obsahu můžete dodat, máte fotky? Videa? Články? Napište to tam!

Přidejte čísla

Zakomponujte do poptávky čísla, návštěvnost, podíl zdrojů návštěvnosti, informace a komentáře k číslům… co nejvíce informací, ze kterých si ten na druhé straně udělá obrázek o tom, jak to s vámi nyní vypadá a jak vám může pomoci.

Konzultant, který to s vámi bude myslet dobře, po Vás bude chtít alespoň Google Analytics, než se začnete bavit o cenách a formách spolupráce.

Nastiňte rozpočet

Ošemetná věc, co? Každopádně když nastíníte, kolik jste schopni do svého projektu v průběhu času investovat peněz, dobrý konzultant Vám dovede daleko lépe a přesněji vytyčit cestu k cíli. Bohužel tak odkryjete karty i těm špatným dodavatelům, kteří v tom uvidí „tyvole, Radku, tohodle můžeme pěkně voškubat… už vystavuj fakturu!“.

To už je pak ale o výběru dodavatele. Vybírejte podle doporučení, referencí, nejen podle toho, co má na webu, ale volejte jeho klientům – ptejte se. Použijte Google, čtěte diskuze, zkuste vyhrabat nějakou špínu. Pokud nic takového nenajdete, tak paráda, oslovte ho. Prostě sesbírejte co nejvíc informací. Pak si můžete být téměř jisti, že si vyberete správně.

Sejděte se

Ačkoli žijeme ve světě moderních technologií a všech těch internetů, pro seznámení se se svým dodavatelem je nejlepší osobní setkání. Jen tak získáte dobrý přehled o tom, kdo ten člověk je, co dělá, jak funguje, jak přemýšlí a co od něj asi tak můžete čekat. Přeci jen, po emailu toho moc nepoznáte – tam je vždycky čas si všechno dobře promyslet.

Jasně, asi to není sto procentní, ale většinou to funguje dobře. Tedy nebojte se investovat jeden oběd do osobní schůzky – můžete si tím ušetřit značný stres v budoucnu. A nejen stresu, ale i peněz a času.

Závěrem

Snažte se poptávku sestavit tak, aby si mohl ten, komu ji pošlete, udělat co nejlepší představu o vašem businessu. Sestavit poptávku není složité, jen se držte několika základních pravidel, která jsem se pokusil popsat v článku. Pochopitelně by Váš projekt měl být něčím zajímavý - dobrý produkt za dobrou cenu, objektivní kvalita zboží, exkluzivita, měli byste znát své konkurenční výhody... Každopádně při sestavování poptávky mějte na paměti, že:

  • Popište cíl, kterého chcete dosáhnout, ale dogmaticky na něm netrvejte
  • Přidejte data o webu (návštěvnost, složení návštěvnosti a další)
  • Popište, co již pro dosažení cíle děláte a co jste schopni dělat v budoucnu
  • Nastiňte rozpočet, který můžete investovat
  • Sejděte se se svým potenciálním dodavatelem
  • Nechtějte nereálné, nechte si poradit

Pak by to mělo klapnout :-)

 

Další čtení

1 komentář
5.9.2012, 17:45
Skvěle sepsáno Martine, kéž by takové poptávky chodily běžně. Doplnil bych snad jen to, že se hodí už v poptávce uvést klíčové termíny, zvlášť u startu nových projektů. Klient tak předejde situaci, kdy má na stole skvělou nabídku, kterou ale není reálné stihnout.

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.