BLOG

Co by měl zvládat SEO konzultant

Co by měl zvládat SEO konzultant

Zamyšlení na téma činnost SEO konzultanta, jaké by měly být jeho vlastnosti, dovednosti a předpoklady. Vybral jsem dle mého osm důležitých oblastí, ve kterých by konzultant rozhodně neměl „šlapat vedle".

Každý SEO konzultant by měl zvládat řadu činností, těch osm nejpodstatnějších popíši dále, nicméně k nim přičtěte například ochotu učit se nové věci - v oblasti internetu je neustále něco nového, zkoušet nové postupy - ti nejlepší nesmějí zaspat, a nebát se experimentovat (to by ovšem nemělo být pravidlem u webů svých klientů :-) )

Marketing, PR, použitelnost webu

Za jeden z hlavních pilířů optimalizace pro vyhledavače považuji maximální využití potenciálu webových stránek jejich vlastníkovi. Konzultant by se měl vyznat v marketingu, public relations a použitelnosti webových stránek. Orientace v těchto disciplínách pomůže hned v několika oblastech. Například linkbuilding (tvorba zpětných odkazů) je na tomto přímo závislá - nejvhodnější zpětný odkaz je z pravidla takový, který přinese efekt člověku, který na odkaz klikne - najde informaci či produkt, který hledal. Onen „SEO efekt" se dostaví sám vzápětí. Dále například orientace v použitelnosti stránek je podstatná pro zlepšování konverzních poměrů webu - stránky, na které sice přijde spousta lidí, kteří ovšem nenajdou, co hledali, jsou k ničemu.

Programování

Dle mého názoru není pro SEO konzultanta programování nepostradatelnou podmínkou, nicméně je každopádně výhodou. Konzultant většinou nemá čas na samotné programování, ideální případ je má-li konzultant „k ruce" programátora (y), kteří mu s touto činností pomohou.

Znalost HTML

Naopak znalost (X)HTML kódu dnes již není pro konzultanta nutností. Kvalita zdrojového kódu nijak zásadně kvalitu optimalizace pro vyhledavače neovlivňuje, a proto právě toto již nehraje velkou roli. Snad jen ve vztahu k rychlosti webu jako takové, ale na ověření rychlosti existují šikovné nástroje.

Komunikace s lidmi - alfa & omega

SEO konzultant při své práci často jedná s lidmi, ať už s kolegy v týmu, nebo se zákazníky. Nemůže to tedy být „uzavřený balík", který si hraje sám na svém pískovišti. Musí umět naslouchat, aby pochopil potřeby svých zákazníků a uměl jim tak maximálně vyhovět, a musí umět i mluvit a vysvětlovat, aby správně popsal a rozdělil práci v týmu.

Dobrý sloh

Velmi podstatná část práce SEO konzultanta se zabývá obsahem webových stránek. Měl by tedy umět pracovat se slohem tak, aby byl schopen dát dohromady smysluplný text pro návštěvníky webu, který nebude znít hloupě, bude lákat ke čtení (příjemné formátování textu) a zároveň bude obsahovat důležitá slovní spojení, která objeví vyhledavač.

Znalost angličtiny

Vzhledem k tomu, že většina kvalitních zdrojů o SEO je k dispozici v zahraničí, převážně v angličtině, je naprostou nutností, aby se konzultant udržoval „ve formě" a sbíral nové informace právě ze zahraničních weblogů a dalších zdrojů. Dobrá znalost angličtiny je nutnost.

Analytika a statistika

Pro správné fungování optimalizace pro vyhledavače je třeba mít jasně stanovené a měřitelné cíle. Čísla, grafy návštěvnosti a různé další ukazatele jsou nepostradatelné pro správné vyhodnocování optimalizace. Konzultant musí v těchto záležitostech dobře orientovat. Mám na mysli práci s analytickými a statistickými nástroji typu Google Analytics. Čísla a grafy nemají sloužit k tomu, abychom si mohli tahat triko před zákazníkem, jak „nám to pěkně roste", ale hlavně k tomu, abychom včas odhalili, kde ještě zbývá nějaký potenciál ke zlepšení a nezaspali tak před zákazníkovou konkurencí.

Důslednost

Všechny výše popsané činnosti nemohou fungovat efektivně, nebude-li konzultant člověk důsledný a nebude se své práci věnovat na plno. Je to logické, pokud budu znát jen polovinu HTML značek, budu psát texty jen tak na půl, v Google Analytics budu sledovat jen celkovou návštěvnost nebo anglické zdroje o SEO budu pročítat jen do půlky, nikdy ze mne (dobrý) SEO konzultant nebude.


Popsal jsem osm oblastí, které jsou dle mého pro práci SEO konzultanta důležité. Napadají Vás další? Nebo s některými nesouhlasíte?

Další články

6 komentářů
3.10.2009, 17:54
Programování je dle mého názoru krok mimo. Nahraď ho přístupností či přesvědčivostí webů a stejný seznam můžeš použít i pro webdesignery, marketingové ředitele a obchodníky s weby :-)
3.10.2009, 21:27
Taky si myslím, že programování je mimo, tam jsou potřeba úplně jiné dovednosti. Polovina z tech dovednosti je natolik obecna, ze by ji mel zvladat kazdy, kdo se chce zivit hlavou.
4.10.2009, 16:26
Ano, přesně to je v článku řečeno, programování není natolik podstatné, a ano, souhlasím, měl by tyto dovednosti vládat každý, kdo se chce živit hlavou. Chtěl jsem spíše poukázat na to, že jsou pro konzultanty v oblasti internetu nepostradatelné. Nejsem si totiž jistý, zda je to u nás pravidlem.
5.10.2009, 13:40
Spíše bych přidal znalosti alespoň základů VŠ matematiky. Dá to pak jistou představu o tom, jak se přanáší ranky, jaké jsou možnosti a schopnosti vyhledávačů apod. Nic nedá více poznatků z "technického SEO", než si vyhledávač naprogramovat sám ;) Ale pravda, SEO není jen o technice...
5.10.2009, 15:06
[4] Já si rozhodně nemyslím, že základy vysokoškolské matematiky jsou pro SEO konzultanta nebo pro člověka, co se zabývá optimalizací stránek nějak důležité. Podle mého názoru zbytečné. K výpočtu ranků? To je přeci nesmysl.

Nevím přesně, co znamená "technické SEO", ale programovat vlastní vyhledávač, abych se naučil optimalizovat stránky je opět hloupost.

Důležitá je praxe.

Jinak zajímavý článek Martine. S tím programováním, jak se o několik komentářů výš píše, souhlasím i nesouhlasím. Určitě je dobré mít přehled, ale není to nutnost, spíše je důležitý všeobecný přehled. Souhlasím s tebou.
26.9.2017, 08:31
A to, co má znát SEO člověk, by měl více než z poloviny znát také programátor :-)

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.