BLOG

Poškozuje Seznam.cz fulltextem firmy?

Poškozuje Seznam.cz fulltextem firmy?

Alespoň se to dozvíte, přečtete-li si pár komentářů ke změnám ve fulltextu vyhledávače Seznam.cz na jejich blogu. Je tomu ale opravdu tak, nebo jsou to jenom výkřiky do tmy zahořklých webmasterů?

Zásadní změny v algoritmech vyhledávače Seznam.cz se dějí z pravidla jednou až dvakrát do roka. Týkají se různých úprav hodnocení relevance, velikosti screenshotů ve výsledcích hledání, různých úprav crawlera i dalších upgradů fulltextu. Jedno mají však všechny změny společné - nadávající webmastery a majitele webů.

Kazíte mi moje SEO

Častým výkřikem v diskuzích ke změnám je „kazíte mi moje SEO". Tohle většinou plácne webmaster či „SEO konzultant", který snaží optimalizovat své stránky (nebo svého zákazníka), ale naprosto nevhodným způsobem. Na webu je k vidění kvantum odkazů v patičce, v textu webu je nesmyslně naházená hromada klíčových slov a majitel se rozčiluje, když jeho web přeskočí ve výsledcích hledání web jiný. Ani se nezamýšlí nad tím, zda náhodou ten, co ho přeskočil, není skutečně kvalitnější... Logicky, tenhle můj web je přeci nejlepší, já to přeci umím...

Uvědomujete si zodpovědnost, kterou máte?

Dalším častým tématem jsou vyčítavé poznámky na adresu fulltextu. Obvykle je to něco ve smyslu, zda si vývojáři uvědomují, jak velkou moc mají v rukou, a jak ničí firmám, které se ve fulltextu (zpravidla díky „praSEO") objevují, a po updatu z něj zmizí, jejich zisky.

A jak to tedy je

Optimalizátoři, kteří používají prapodivné praktiky SEO a pak se diví, že jim fulltext vyřazuje jejich weby z hledání, si nemají na co stěžovat. Někde jsem jednou četl, že celé to SEO je podvod, že je to jen o tom dělat před zákazníkem z nějakého webu něco, co není. Tohle tvrzení platí v případě právě webmasterů, kteří pak nadávají, že fulltext jejich weby nemá rád. Jestliže se snažíte oblafnout zákazníky, a ještě k tomu i vyhledávač, milovat Vás za to nebude.

Chtěl bych zde apelovat na všechny ty, kteří se zabývají weby typu „MFA", používají nekalé SEO praktiky, anebo se různými způsoby snaží „očůrat" algoritmus vyhledávače - nestěžujte si pak, že Vás fulltext vyškrtne. Snažte se naopak postavit kvalitní web, s kvalitním obsahem a zajistěte mu dobrou technickou základnu.

Vývojový tým fulltextu nám všem vychází vstříc už jenom tím, že nás o chystaných změnách na svém blogu informuje dopředu. Jednak tím samozřejmě získává cenné feedbacky, ale hlavně dává veřejnosti šanci dozvědět se, zda si jejich web v nové verzi pohorší nebo ne.

Zastávám názor, že fulltext Seznamu se neustále vylepšuje. Samozřejmě - vývojáře čeká ještě hodně práce a úsilí, ale prováděné updaty jsou krokem správným směrem. A pokud tohle bude číst někdo z fulltext týmu, prosím, neberte ty věčné „stěžovače" úplně vážně. Jsou rozčilení, že jejich „ve velkých uvozovkách SEO", nefunguje. A na kom jiným si vylít vztek, než na fulltextu, ten za to přeci může...

Co myslíte?

Další čtení

4 komentáře
29.11.2009, 16:22
Jednoznačně fulltext vylepšují, ale stále to není ono. Chybí mu rychlost. Internet roste obrovským způsobem.
29.11.2009, 20:46
Některé věci seznamu opravdu nefungují korektně a je třeba na tyto věci upozornit i třeba formou stížnosti. Seznamáci nás na jejich blogu neupozorňují na všechny změny. Tím, že nás na některé věci upozorní hraje pouze do jejich karet poněvač jim uživatelé nahlásí několik bugů a to zadarmo. Např.: při spuštění adult filtru nikoho neupozornili a ani tento filtr nespustili na searchtestu (pokud si dobře pamatuji) sami pak uznali chybu. Zde by mohla nastat otázka zda seznam má zaměstnané zkušené testery v požadovaném počtu (u článku na blogu fulltextu je v komentáři min. jeden oprávněný bug). Uznávám však, že některé stížnosti nejsou oprávněné a to i ty mé :)
[3] VfB
30.11.2009, 07:08
docela průšvih bylo i nasazení nových feedu pro zbozi.cz, kdy Seznam tuto službu nasadil pozdě a nikoho na to neupozornil, firmy upravující exporty zboží z webu dostávali "sodu" od zákazníků a složitě hledali chyby ve svých xml souborech a celý problém byl v tom, že nová služba ještě nebyla nasazena a soudruzi ze Seznamu se to jen neobtěžovali nikomu oznámit

když je ve formuláři povinné pole, je dobré jej viditelně označit
30.11.2009, 22:14
Díky za článek a v podstatě i za podporu. Abych odpověděl na otázku v titulku: rozhodně firmy poškozovat nechceme.

Co se týká blogování, tak to není samoúčelné. Ono nám to opravdu pomáhá v testování. Jasně že kdybychom byli armáda profesionálních kyborgů, tak takovou pomoc nepotřebujeme. Jenomže jsme lidé a ačkoli máme s testováním zkušenosti, tak nás u úplně nových řešení nenapadnou všechny situace, které mohou nastat.

Ještě pár reakcí na komentáře. David píše, že nemáme rychlost, čímž pravděpodobně myslí to, že nedokážeme internet rychle sosat. To může být pravda, ale pes štěká jinde: my mnohé věci sosat nechceme. Tahle stížnost obvykle přichází ve stylu: "mám nový shop se sto tisíci stránkami a Seznam z něj po týdnu zná padesát stránek". Jenomže takových webů by bylo! Tyhle rychle vznikající velké weby jsou obvykle blízkou kopií něčeho, co už je v databázi tisíckrát. Dají se vygenerovat automatem za půl hodiny a Seznam prostě nechce platit další a další servery na indexaci takhle málo hodnotného obsahu.

Marek Stejskal píše, že neinformujeme o všech změnách. No, to je pravda, ale to ani nejde. Píšem jenom o těch větších věcech, malé změny přicházejí dvě tři týdně. To bychom se upsali. Zmiňovaný pornofiltr jsme na searchtestu pár dnů měli. Po jeho spuštění si nám opravdu stěžovali majitelé pornoshopů, že jsme je nenacházeli. Automat totiž nedokázal rozpoznat nějaké obskurní názvy různých sexuálních hraček. Po spuštění se nám ozvali a za pár týdnů jsme to opravili. Kvalitní testování a rychlost nasazení je vždycky kompromis. Můžeme trávit týdny testováním, ale jeho efektivita se snižuje. Pornofiltr byl příklad věci, kterou je lepší pustit raději dříve, protože stejně nikdo z nás názvy těch divných hraček neznal a nenapadlo by nás testovat je.

Feedy na Zboží je ještě jiná zkušenost. Pamatuju si z porad a z nápověd, že jsme všude říkali, že nebude dopředná kompatibilita. Se starou verzí zboží prostě nový feed nefungoval (starý feed s novou verzí funguje), ale chtěli jsme dát shopům čas připravit se na změnu, tak jsme jim nový formát oznámili předem, i s upozorněním, že zatím nefunguje. Možná ta upozornění byla nedostatečná, nevím. Kdybychom je o ničem neinformovali, byl by pokoj. Chybami se člověk učí.

A ještě k té odpovědnosti. Zodpovědnost si uvědomujeme. Ale co s tím jako máme dělat? Máme salutovat nebo nechodit spát nebo se pětkrát denně modlit? Ne a ne. Zodpovědnost z člověka neudělá nadčlověka. Pořád budeme jenom normální lidi a programátoři. Já jsem se zatím naučil jenom to, že musím ignorovat věci akutní a dávat přednost věcem důležitým.

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.