BLOG

Jaký byl Reshoper 2019 z pohledu SEO poradce

Jaký byl Reshoper 2019 z pohledu SEO poradce
V úterý 29. 1. 2019 proběhla v Praze konference pro e-shopy a e-shopaře Reshoper. Měl jsem tu čest tam jako jeden z poradců po celý den zodpovídat dotazy návštěvníků a snažil se jim poradit a nasměrovat na správnou cestu v SEO.

Odnesl jsem si z toho jedno zásadní zjištění. Ačkoli jsem byl za poslední roky přesvědčený o tom, že povědomí ohledně SEO se výrazně vylepšilo, není tomu tak. Respektive došlo mi, že jsem žil jen ve své malé bublině konzultantů a lidí, kteří se kolem oboru dlouhodobě pohybují. U těch skutečně povědomí roste, a myslím si, že za poslední roky se tu objevila řada firem i konzultantů, kteří jsou schopní a šikovní. Bohužel jsem narazil i na pár těch, kteří slyšeli, že SEO dobře nese, a tak se toho chytili a kazí trhu jméno, ale to je jiná story.

Kde je však povědomí opravdu tragické, tak je to právě u klientů. A to i přes to, že přibývají různé SEO akce, komunita je otevřená sdílet know-how a informace, a existuje řada školení a workshopů, kam můžete pro vědomosti zajít.

Na Reshoperu jsem měl možnost od 8 do cca 17:30 mluvit s několika desítkami lidí (fakt, občas se na SEO stoleček stála fronta, SEO asi jen tak neumře, zdravím Davida Špinara a další SEO skeptiky :)) a z těch všech rozhovorů mi utkvěly v hlavě tři zásadní / základní problémy, které většina e-shopařů řeší neustále do kola.

Parametrická filtrace

Ačkoli jsem myslel, že SEO friendly parametrická filtrace bývá v moderních CMS standard, opak je pravdou. Lidé pořád nechápou, že potřebují mít indexovatelné stránky vybraných parametrů, jejich kombinací, a jejich kombinací s kategorií.

Tím se připravují o obrovský počet longtailových frází, pro které nemají vstupní stránku, a tím pádem o obrovský a poměrně dost dobře konverzní traffic.

Přitom stačí většinou tak málo – donutit vývojáře, aby udělal filtraci správně průchozí.

Extrémní péče o stránku s detailem produktu

Určitě polovina lidí, kteří přišli, řešili obsah detailu produktu. Což o to, mít super obsah na produktové stránce je zcela jistě krok správným směrem. Jenže většina z nich nad tím přemýšlela jen za tím účelem, aby měli „lepší SEO“. Což je podle mě nesmysl.

Obecně, u většiny projektů, je čistě ze SEO pohledu detail produktu nedůležitá stránka. Nechceme návštěvníky vodit na stránku, kde jsou jedny červené kožené boty, ale na výpisovou stránku, kde takových bot je na výběr 20 párů. Tečka.

Velmi slabé povědomí o link buildingu

A čím jsme většinou debatu končili a návštěvníci šli do kolen? Ano, u link buildingu. Bohužel i v dnešní době jsou lidé schopní kupovat hromadné registrace do katalogů, bezhlavě vyměňovat odkazy na partnerských stránkách (ano, někdy to dává smysl, ale fakt jen výjimečně), nebo rvát odkazy do patiček.


S mými skvěými kolegy z Picards.cz, kteří se na mne vystáli frontu <3

Je to zvláštní, vždyť akcí kolem SEO je fakt čím dál víc, ať už Pavlova setkání, školení od Collabimu, workshopy Martketing Mineru, něco se také děje v Brně, a teď jsem zaregistroval i nějakou slovenskou SEO akci… Protože velkou část začínajících e-shopů má pod palcem Shoptet, dost možná by dávalo smysl, aby se kluci nějak víc zapojili a angažovali se ve zlepšování povědomí (co Míro…? :-)

Každopádně, Reshoper pro mě byla velmi zajímavá sonda do menšího a středního podnikání (Jindro moc díky za pozvání). Krom těch začátečnických dotazů za mnou přišlo i pár lidí s již poměrně rozjetými projekty a dobrým povědomím o SEO, takže nechci článek končit nějak moc pesimisticky. Tak si držme palce ať je to za rok na Reshoperu zas o kousek lepší. Já se o to budu určitě snažit. Snad i ostatní kluci a holky z oboru :-) jo a za fotky děkuji Jirkovi

A jak se na Reshoperu líbilo vám ostatním?

2 komentáře
30.1.2019, 23:14
Ahoj Martine, za mě byl Reshoper super. Hlavně jsem se tam potkal během pár hodin s řadou známých a fakt šikovných lidí. A to jsem se ještě k některým vůbec nedostal skrze frontu, o které sám píšeš.
Ohledně povědomí o SEO u e-shopařů mám podobnou zkušenost. A to si představ ty, kteří na akce jako Reshoper vůbec nejezdí. ;-) Ale ani se tomu nedivím, když vím, kolik věcí se kolem e-shopů musí řešit. A spousta z nich je mnohem důležitější než SEO a marketing celkově třeba nákup zboží a cenotvorba. Takže zlatý e-shopař, který ví, co chce prodávat, za kolik a kde to výhodně nakoupit, a který zároveň uvažuje o nákupu odkazů v katalozích. Že to není dobrý nápad, si nechá vysvětlit.
Jinak z těch věcí, které řeším poslední dobou opakovaně, bych zmínil titulky hlavně u hlavní stránky a kategorií. Když e-shopař vidí, jak jeho e-shop vypadá v SERP, často se nestačí divit. A pak taky samotné názvy produktů a značek (výrobců), které jsou často plné chyb, nebo které chybí úplně. To pak může být e-shop i na super pozicích, ale lidi k němu do e-shopů nechodí, nebo přijdou s tím, že se bojí nakoupit. Zdánlivá maličkost, ale s velkým vlivem na výsledky nejen u neplaceného vyhledávání.
Měj se a ať se ti daří.
14.2.2019, 11:01
No vida. Já si Reshopera nechal ujít, protože jsem myslel, že to je jen pro Eshopaře.

Člověk se až diví poptávkám na hromadné registrace do katalogů. Nejednou se mi stalo, že mi klient vyprávěl, jak ho "SEO šaman" dostal na první míst na dotaz "JmenoNEznamefirmy nabídka služeb". Tomu se potom těžko konkuruje :-).

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.