BLOG

Jak na SEO (nejen) pro ubytovací portály

Jak na SEO (nejen) pro ubytovací portály

V poslední době jsem řešil několik projektů, které nabízejí služby v mnoha různých místech po České republice. Má úloha byla sestavit architekturu webu tak, aby  existovaly vstupní stránky pro mnoho a mnoho longtailových dotazů. Dnes se s vámi chci podělit o to, jak jsem na to šel a co z toho vzniklo.

Sestavení architektury pro tento typ projektu je poměrně jednoduché. Zpravidla může jít o různé katalogy ubytování, o seznamy něčeho po celé ČR, o různé portály nabízející služby závislé na místě.

Protože portálů o ubytování je  v čechách spousta a podle mého názoru už nemá smysl pouštět se v dnešní době do budování nových, ukažme si to na tomhle příkladu.

Co je potřeba si uvědomit

Nemá smysl se zaměřovat na klíčová slova jako „ubytování“, nebo „hotely“. Je hezké na ně být vidět, ale zpravidla to bude trvat dlouho, bude to drahé, a efekt z toho plus minus žádný. Takový ten SEO evergreen.

Je tedy potřeba si uvědomit, že byste se měli zaměřit na konkrétnější dotazy – například Ubytování Ostrava, hotel Mladá Boleslav, a tak dále.

Jak na to

V první řadě si projděte nástroje pro návrh klíčových slov Sklik a Adwords, dá vám to první vhled do toho, co se hledá. Obvykle u tohoto typu projektu si pomocí zadání 50 – 100 hlavních klíčových slov vyjedu exporty cca 2-3 tisíc slov příbuzných. Nehledám všechna konkrétní klíčová slova, ale zaměřuji se na typové dotazy. Pakliže již nějaká historická data mám (například v Google Analytics), poslouží jako dobrá inspirace. 

Z exportovaných tabulek udělám jednu a výsledný excel očistím o duplicity. Pakliže si s tím budete chtít vyhrát víc, je možné zapojit i Google Refine (mimochodem, kamarád Filip Podstavec na práci s Refinem pořádá školení).

Co mi z toho vypadne

V případě ubytování se patrně dozvíte, že se hledají slovní spojení několika typů:

  • Ubytování + město (ubytování Brno, Pec pod Sněžkou, Malá Úpa)
  • Ubytování + konkrétní městská část (Praha 6, Brno Střed...)
  • Ubytování + kraj (ubytování Jihočeský kraj)
  • Ubytování + slangově pojmenovaná lokalita (ubytování Jižní čechy)
  • Ubytování + parametr (se psem, s rodinou, ...)
  • Ubytování + typ (romantické, v soukromí...)
  • Ubytování + cena (luxusní, levné, nejlevnější)
  • Alternativy ubytování (hotel, penzion, chalupa...)

Jak s tím nyní naložit

Nyní víme, jaké kombinace dotazů z vyhledávání potřebujeme promítnout do struktury webu. Všechny typy dotazů chápejme jako parametry „produktu“. Je potřeba technicky zajistit, aby pro všechny parametry existovaly cílové stránky. Může to vypadat například takhle.

Budou existovat URL adresy:

...a další.

Tím postihneme klíčová slova typu „Ubytování Brno“, „Ubytování s rodinou“ a tak dále. To ale nestačí. Můžeme jít ještě hloub a připravit různé kombinace těchto dotazů. Například:

A tím nám vzniknou cílové stránky pro nejrůznější longtailové dotazy. V tomto případě třeba „Ubytování Brno s rodinou

Pakliže se vám podaří tímto způsobem sestavit všechny důležité parametry, budete mít po stránce onpage vyhráno. Při skládání jednotlivých částí URL není až tak důležité, který "parametr" bude na kterém místě v URL. Je ale potřeba si zvolit jedno pořadí, a to pak dodržovat všude. Jinak by vám začaly vznikat duplicty typu /mesto/ubytovani-s-rodinou/ a /ubytovani-s-rodinou/mesto/. Na to pozor.

Co všechno tedy budete potřebovat

  • Vytipovat z analýzy klíčových slov všechny parametry a upřesnění, která jsou pro hledající důležitá – tedy čím hledající upřesňují výběr, co je zajímá, na co se vyhledávačů ptají, co často hledají
     
  • Pakliže máte službu, kterou je možné nabídnout po celé ČR, v rámci každého města či obce, budete potřebovat databázi měst a obcí, kterou posléze implementujete do databáze webu
     
  • Databázi vašich produktů (v tomto případě ubytovacích zařízení) budete muset mít dobře segmentovanou. Tedy u každého ubytovacího zařízení mít v jednotlivých kolonkách databáze, v jakém se nachází kraji, jaký je to okres, jaké město, zda ubytovává domácí mazlíčky, zda je vhodný pro rodiny s dětmi, jestli nabízí romantické ubytování, a tak dále
     
  • Dotazy související se cenou (luxusní, levné, nejlevnější...) lze v oboru ubytování vyřešit podle ceny od – do. Například na výpisové stránce „Luxusní ubytování“ budou vypsány jen zařízení, které mají cenu nad (například) 800,- za noc. Do levných budou naopak spadat zařízení s cenou 100 – 250,- korun

Na co nezapomenout

Tímto způsobem jste schopni na webu vygenerovat řádově tisíce nových stránek. Google za to bude rád, protože mu nabídnete tisíce odpovědí na tisíce dotazů hledajících. Nesmíte ovšem zapomenout na to, že jednotlivé stránky od sebe musíte odlišit.

  • Každá stránka bude mít dynamicky generovaný titulek (případně nadpis...). Ten by se měl sestavit z klíčových slov, která jsou pro stránku důležitá, například Ubytování (penzion) Brno
     
  • Jednotlivé výpisové stránky od sebe lze také odlišit pomocí textového obsahu (tzv popis kategorie). Ten můžete buď sestavit ručně, nebo si trošku pomoci automatizovaným textem – jako to například řešíme na SmallCars v kategoriích.

Dá se samozřejmě vymyslet spousta dalších vychytávek, nicméně pokud řešíte projekt, kde nabízíte lokální služby v mnoha místech, tohle by vám mělo sestavení struktury webu usnadnit.

Jaké s tím máte zkušenosti vy? Napište mi do komentářů :-)

 

 

Další čtení

13 komentářů
[1] Petr
16.12.2013, 15:42
Fuj, fuj, fuj. Nemám rád takové portály s několika tisíci stránkami. Podle mě je to spam.
[2] Martin Matějka
16.12.2013, 16:00
Petře, právě naopak :-) SPAM je něco trošku jiného, tomuhle se říká tvorba relevantních stránek pro různý typy dotazů :-)
[3] Adam Jurák
16.12.2013, 16:13
Dvakrát jsem se díval, jestli to je článek z roku 2013 :) Takové portály taky nemám rád.

Ale věřím, že pokud by byl takový, který dokáže zvládnout obsahovou stránku - rozdělení do kategorií a jejich nepodobnost, tak možná proč ne.

Neznám ale nic takového. Většinou mě to spíše jako uživatele mate a štve.
[4] Martin Matějka
16.12.2013, 16:21
Adame, úplně bych nesouhlasil :-) respektive máš pravdu, že takových portálů, nebo spíš katalogů, existují mraky, a ty skutečně nemá smysl příliš řešit.

Nicméně mluvím spíš o portálech, které opravdu mají nějakou přidanou hodnotu. Mají například zvládnuté hodnocení, mají aktuální a ověřená data, dají se dobře používat, a jak říkáš, mají zmáknutý ten obsah okolo. A pravda, není jich moc :-)

Vycházím z toho, že se v poslední době na jednom takovém podílím, a právě tyhle věci tam hodně řešíme. Nemůžu ho jmenovat (zatím), ale je tady už hodně dlouho a potřebuje modernizovat (jeden z největších) :-)
16.12.2013, 17:21
Chápu prioritu pokrytí stránek, souvisejících s dotazy, ale určitě bych zde zdůraznil filtr odpovědi obsahu na dotazy uživatelů.
Příkladově:
Nemá smysl vytvářet 100 000 podstránek s kombinacemi klíčových frází, když reálně jsou k nalezení produkty pouze v určitých destinacích. V destinacích, kde není k nalezení jakýkoli produkt dochází opravdu k "občůrávání" uživatele a spamu ve vyhledávání.
Proto je skvělé pokrýt fráze, jejichž produktovou nabídkou nabídneme uživateli odpovídající obsah a zbytek nechat být. Maximálně si tak přivedeme nasr... uživatele.
[6] Mojmír Greguš
16.12.2013, 17:39
Stačí vyměnit ubytovací portál napr. za realitku nebo větší eshop a hned dostane tento post i nespamový význam. Jako zamyšlení nad strukturou podle mne dobré, i mnoha zavedeným webům by úprava struktury pomohla.
16.12.2013, 18:25
Mojmo: Nebylo to myšleno tak, že je vše spam, naopak je to dobrá strategie k pokrytí frází. Pouze to chce dávat pozor na obsah, který kombinací filtrů můžeme návštěvníkům vracet.
V případě realitky je to to samé - pokud na dané destinaci nepůsobí a působit nebude, nemá smysl ji tlačit návštěvníkům (pokud na ni není kvalitní alternativa obsahu).
[8] Mojmír Greguš
16.12.2013, 18:29
Filipe, nereagoval jsem na tebe, ale na Petra a Adama. Tvůj příspěvek jsem uviděl až po odeslání svého :)
16.12.2013, 18:36
Když jsou dodrženy dvě podmínky, které už tady padly, tj. každá vstupní stránka (nebo kombinace filtrů) musí vracet nemalý počet "objektů" a v každé kategorii je originální obsah, tak toto smysl má.

Když ale originální obsah chybí, tak ten web Google časem pošle do pryč a můžete ho zavřít. Před časem jsem web podobného typu řešil a bez originálního obsahu s tím nešlo nic dělat.
[10] Martin Matějka
17.12.2013, 00:23
Filipe, pochopielně generovat stránky pouze v případě, že pro ně máš obsah :-) v článku je to řečeno tam jak píšu "mít jednotlivá ubytovací zařízení "otagována" různými parametry" - tedy vygenerují se jen ty stránky, pro které se má co zobrazit. Jinak to pochopitelně nemá smysl a smrdí to :-)

A jak bylo už řečeno, tenhle systém se dá převzít z ubytování i na různá jiná odvětví, reality, servisy něčeho, a různé další služby...
[11] Dr.Ozdi
17.12.2013, 21:57
Ano, to je přesně ukázka toho, jak donutit drobné majitele drobných webů platit členství na nějakém portále a jak připravit gůglu vatu, aby mohl zobrazovat nepřeberné množství výsledků s nepřeberným množstvím reklamy. Dělání dojné krávy nafukováním lejna, SEOdborně přidanou hodnotou.
Dr.
23.3.2015, 13:24
No nevim, u nas je pridana hodnota...a stale se pridava dalsi hodnota.. Jeste to chce doladit o rekreacni oblasti, resp, aby je bylo vice videt... ale takovou nechut by jsme ocekaval od: IT, webmastru, nebo primo od provozovatelu cilovych ubytoacich kapacit..Maji ruzne uhly pohledu, ale vsem vadi, ze takovy katalog ubytovani, kdyz uz, tak ma vetsi silu jako jejich samotny web..takze je v tom ego a frustrace a ne objektivni nazor, jestli jsou dobre, nebo nejsou dobre..:)
23.3.2015, 14:19
Jeste by jsem dodal, ze neni umeni postavit web pro jedno ubytovaci zarizeni... Kdyby jsem mel postavit a vytvorti strukturu jednomu penzionu, nebo jednomu kempu, tka za mesic mu udelam nekolik 100 relevantnich podstranek a vsechno bude tip-top.. Jenze majitele techto penzionu treba si mysli, ze nejaky SEO specialista, nebo IT vi i tematice ubytovani a cestovani vic jak my..:-))) no to leda tak ve snu... Pokud nemate zkusenosti z dane temy, tak muzete jen hadat..Technicka cast je jen mala kapka..:)..Ostatne si museji taci specialiste jen domyslet, protoze vystup ze seznamu, nebo google, to vazne nestaci..:)

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.