BLOG
Jak může vypadat odkazový profil
Odkazový profil je v poslední době poměrně často diskutovaná záležitost. Je potřeba na něm dlouhodobě pracovat, rozvíjet ho, starat se o něj, svým způsobem je jako partnerský vztah. Když mu hodně obětujete, bude se Vám to vracet ještě dlouho. Když se o něj starat nebudete, vypeče Vás a může být i přítěží.
Definice kvalitního odkazového profilu by mohla být něco jako „budujte odkazy, které jsou přínosem pro lidi, kteří na ně kliknou“. Slyšel jsem i další definice, nejhezčí z nich mi přišla „kupujte odkazy tam, kde se neprodávají“. A přesně tak to dělejte :-)
Odkazový profil v praxi
Rozhodl jsem se Vám to ukázat v praxi. Jak může vypadat odkazový profil, když se o něj staráte s láskou a dlouhodobě, může napovědět následující tabulka.
Jde o odkazy směřující na eshop SmallCars.cz.
Tabulka ukazuje odkazující stránky a návštěvnost z nich (za blíže neurčené období – není to ale příliš dlouho – aby mne někdo nenařknul, že jsou to čísla za 2 roky – ne, je to v řádu týdnů). Z většiny zdrojů plynou do eshopu také tržby, ty jsem ale z tabulky odstranil ;-)
Co z tabulky plyne
Za prvé velká síla sociálních sítí. Ty by měly ve Vašem odkazovém profilu být vždy, pokud to Váš obor alespoň trošku umožňuje.
Dále, co je z tabulky patrné, je síla diskuzních fór. Lidé o tématu hojně diskutují, mluví a odkazují. Skvělé na tom je, že jen minimum odkazů z diskuzí vede na homepage – drtivá většina jich odkazuje dovnitř webu – na podstránky, kategorie či produkty.
Velká část odkazů také vede ze sběratelských stránek. Jde o tematicky velmi relevantní weby, které jsou navštěvovány potenciálními zákazníky eshopu. Předesílám, že jsem se u většiny odkazujících webů nijak nesnažil o to, aby na eshop primárně odkázali. Vždy jsem weby komunikoval to, že se snažím dát vědět potenicálním zákazníkům o eshopu jako takovém, o zajímavých modelech, o nových službách v eshopu a tak dále. Výhodou toho je, že lidé po čase začali informace sdílet a odkazovat na novinky v eshopu sami od sebe.
Je důležité pracovat na tom, aby na Váš obchod lidé chtěli odkázat!
Jak tedy budovat odkazový profil
O tomhle toho už bylo napovídáno a napsáno spousta. Budu se asi už opakovat, ale snažte se:
- zajišťovat odkazy z kvalitních a uznávaných zdrojů
- z webů, které jsou tematické Vašemu oboru
- neohlížejte se na jakékoli ranky, je to zbytečné
- naopak hleďte například na stáří odkazující domény
- neopomíjejte návštěvnost webu / článku, kam odkaz chcete umístit
- mějte na webu odkazovatelný obsah, který lze jednoduše sdílet
- největší předpoklad je však mít „dobrý produkt za dobrou cenu“
- spolupracujte s blogery a komunitami ve Vašem oboru
No a je to pořád ještě SEO?
Je i není. Budování odkazů by totiž nemělo být o bezhlavém nakupování odkazů odkudkoli, kde je pagerank 4 a víc nebo srank 6 a víc. Ani žádné zázračné registrace do 50 328 katalogů Vás nespasí. Získat kvalitní zpětný odkaz, který Vám bude dlouhodobě generovat nejen návštěvnost, ale i tržby, může trvat velmi dlouho a je to poměrně složitá práce. Nicméně vyplatí se, protože takovýto odkaz se Vám bude vyplácet v čase mnohonásobě.
V pravém slova smyslu to už moc „to SEO“ není. Linkbuilding v tomto (správném) směru je o tom říct lidem, které Váš obor zajímá, že tu jste. V tu správnou chvíli na tom správném místě.
A jak řešíte linkbuilding vy?
Sám odkazový profil je de facto sada dat, nad kterou lze např. revidovat své marketingové snažení. Odpovídají klíčové zdroje návštěvnosti webu s tím, které zdroje byly cílem vysokého úsilí? Jaké jsou konverzní poměry jednotlivých zdrojů návštěvnosti? Byly správné analýzy zákazníků a trhu, které vytipovaly místa, kde se budou potenciální zákazníci zdržovat ve vysoké míře?
Pěkná data pro zpětnou vazbu Ta nemusí být vždy příjemná, ale je velice důležitá.
Díky za článek.