BLOG

Jak může vypadat odkazový profil

Jak může vypadat odkazový profil

Odkazový profil je v poslední době poměrně často diskutovaná záležitost. Je potřeba na něm dlouhodobě pracovat, rozvíjet ho, starat se o něj, svým způsobem je jako partnerský vztah. Když mu hodně obětujete, bude se Vám to vracet ještě dlouho. Když se o něj starat nebudete, vypeče Vás a může být i přítěží.

Definice kvalitního odkazového profilu by mohla být něco jako „budujte odkazy, které jsou přínosem pro lidi, kteří na ně kliknou“. Slyšel jsem i další definice, nejhezčí z nich mi přišla „kupujte odkazy tam, kde se neprodávají“. A přesně tak to dělejte :-)

Odkazový profil v praxi

Rozhodl jsem se Vám to ukázat v praxi. Jak může vypadat odkazový profil, když se o něj staráte s láskou a dlouhodobě, může napovědět následující tabulka.

Jde o odkazy směřující na eshop SmallCars.cz.

Tabulka ukazuje odkazující stránky a návštěvnost z nich (za blíže neurčené období – není to ale příliš dlouho – aby mne někdo nenařknul, že jsou to čísla za 2 roky – ne, je to v řádu týdnů). Z většiny zdrojů plynou do eshopu také tržby, ty jsem ale z tabulky odstranil ;-)

Co z tabulky plyne

Za prvé velká síla sociálních sítí. Ty by měly ve Vašem odkazovém profilu být vždy, pokud to Váš obor alespoň trošku umožňuje.

Dále, co je z tabulky patrné, je síla diskuzních fór. Lidé o tématu hojně diskutují, mluví a odkazují. Skvělé na tom je, že jen minimum odkazů z diskuzí vede na homepage – drtivá většina jich odkazuje dovnitř webu – na podstránky, kategorie či produkty.

Velká část odkazů také vede ze sběratelských stránek. Jde o tematicky velmi relevantní weby, které jsou navštěvovány potenciálními zákazníky eshopu. Předesílám, že jsem se u většiny odkazujících webů nijak nesnažil o to, aby na eshop primárně odkázali. Vždy jsem weby komunikoval to, že se snažím dát vědět potenicálním zákazníkům o eshopu jako takovém, o zajímavých modelech, o nových službách v eshopu a tak dále. Výhodou toho je, že lidé po čase začali informace sdílet a odkazovat na novinky v eshopu sami od sebe.

Je důležité pracovat na tom, aby na Váš obchod lidé chtěli odkázat!

Jak tedy budovat odkazový profil

O tomhle toho už bylo napovídáno a napsáno spousta. Budu se asi už opakovat, ale snažte se:

  • zajišťovat odkazy z kvalitních a uznávaných zdrojů
  • z webů, které jsou tematické Vašemu oboru
  • neohlížejte se na jakékoli ranky, je to zbytečné
  • naopak hleďte například na stáří odkazující domény
  • neopomíjejte návštěvnost webu / článku, kam odkaz chcete umístit
  • mějte na webu odkazovatelný obsah, který lze jednoduše sdílet
  • největší předpoklad je však mít „dobrý produkt za dobrou cenu
  • spolupracujte s blogery a komunitami ve Vašem oboru

No a je to pořád ještě SEO?

Je i není. Budování odkazů by totiž nemělo být o bezhlavém nakupování odkazů odkudkoli, kde je pagerank 4 a víc nebo srank 6 a víc. Ani žádné zázračné registrace do 50 328 katalogů Vás nespasí. Získat kvalitní zpětný odkaz, který Vám bude dlouhodobě generovat nejen návštěvnost, ale i tržby, může trvat velmi dlouho a je to poměrně složitá práce. Nicméně vyplatí se, protože takovýto odkaz se Vám bude vyplácet v čase mnohonásobě.

V pravém slova smyslu to už moc „to SEO“ není. Linkbuilding v tomto (správném) směru je o tom říct lidem, které Váš obor zajímá, že tu jste. V tu správnou chvíli na tom správném místě.

A jak řešíte linkbuilding vy?

Další čtení

8 komentářů
[1] Rumcajs
20.6.2012, 16:57
Mohu se zeptat, co za nástroj jste použil k zjištění směřujících odkazů na web?
[2] Martin Matějka
20.6.2012, 19:50
Rumcajs: tabulka je export z google analytics. U odkazů je potřeba měřit přivedenou návštěvnost, bounce rate, konverzní poměr, revenue, takže k tomu jsou GA ideální. Naopak není potřeba tolik řešit nějaké ranky :-) - takže GA ideál.
26.8.2012, 21:21
Martine „...Linkbuilding v tomto (správném) směru je o tom říct lidem, které Váš obor zajímá, že tu jste. V tu správnou chvíli na tom správném místě....“, to je parádně formulovaná myšlenka.

Sám odkazový profil je de facto sada dat, nad kterou lze např. revidovat své marketingové snažení. Odpovídají klíčové zdroje návštěvnosti webu s tím, které zdroje byly cílem vysokého úsilí? Jaké jsou konverzní poměry jednotlivých zdrojů návštěvnosti? Byly správné analýzy zákazníků a trhu, které vytipovaly místa, kde se budou potenciální zákazníci zdržovat ve vysoké míře?

Pěkná data pro zpětnou vazbu Ta nemusí být vždy příjemná, ale je velice důležitá.

Díky za článek.
6.9.2012, 07:54
Ahoj, je to pěkně napsáno, a jsou tu i užitečné informace. Díval jsem se na ten dokument a co mně velmi zarazilo, proč ten shop má tak málo návštěv z organického vyhledávání, když to je nejlevnější zdroj návštěv.
[5] Martin Matějka
6.9.2012, 09:43
Rosťo, v tabulce jsou jen odkazující stránky (traffic source > reffering sites, nejsou tam vyhledávače :-)
[6] Rosťa
6.9.2012, 11:57
tak to potom jo :-)
9.8.2013, 07:30
seo rovnako ako aj linkbuilding je beh na dlhé trate. Túto vetu som ešte nepočul: „kupujte odkazy tam, kde se neprodávají“, ale je to pravda
8.11.2014, 12:50
Dobrý den, linkbuilding je běh na dlouhou trať a obzvlášť u vysoce konkurenčních oborů. Otázka do pléna. Jak dělat linkbuilding poctivě u prodejce obkladů a dlažeb? Děkuji.

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.