BLOG

Vliv placených zápisů na SEO a konspirační teorie obchodníků Seznamu

Vliv placených zápisů na SEO a konspirační teorie obchodníků Seznamu

Máte webové stránky a snažíte se je propagovat nákupem reklamy na Seznam.cz? Patrně se ve snaze web zviditelnit zabýváte i optimalizací pro vyhledávače. A setkali jste se již s názorem, že objem nakoupených komerčních produktů Seznamu ovlivní pozici Vašeho webu ve fulltextu? Já ano. Co si o tom myslím?

Napsat o této myšlence mne inspirovala situace, kterou jsem nedávno zažil. Telefonoval mi jeden zákazník, pro kterého zpracováváme SEO, že je mu divné, že občas je na jeden z klíčových dotazů občas na začátku první stránky a občas na konci první stránky. Pojal podezření, že ho Seznam nemá rád a rozhodl se zavolat na helpdesk.

Slečna na druhém konci drátu mu sdělila, že dle jejich systému tam žádnou penalizaci nevidí a že má web nedostatky v SEO. Dobře, může se stát, že vše není stoprocentní. Avšak když mne zákazník informoval o průběhu telefonátu, nedalo mi to a zavolal jsem tam taky.

Ukázalo se, že slečna používá jeden ze známých „online SEO auditů" a z toho čerpá informace. Ty pak doporučuje klientům a tváří se velmi profesionálně, že prý jí tyto data dává interní systém. Doporučila zkrátit Meta Description ze stávajících 150 znaků na 80 znaků. Proč? Petr Nevrlý z fulltextu Seznamu v rámci své přednášky uvedl, že popis Meta Description vyhledávač bere v potaz jen někdy, a jen kvůli tvorbě popisu odkazu (a to jen když web nemá dostatek kvalitního obsahu). Krom toho sám doporučil délku na 200 znaků.

Proč tedy obchodníci doporučují description zkracovat? Napadají mne dvě vysvětlení. Tím prvním je, že tomu jednoduše nerozumí. Druhá teorie je mírně konspirační: teoreticky, pokud se povede u všech webů zajistit krátký popis odkazu, první stránka výsledků se smrskne (protože náhled webu se zmenšuje v závislosti na délce textu), a tím bude viditelnější placená reklama Seznamu. Podotýkám, že jde pouze o teorii. A dost možná jde v případě té slečny pouze o ojedinělý případ.

Obchodníci „se toho nebojí"

Někteří obchodníci se toho opravdu nebojí a jdou ještě dál. S klidným srdcem Vám doporučí - zaplaťte si Sklik (nebo Firmy.cz) a pomůže Vám to ve fulltextu. Je to tak?

Proč by to tak mohlo být

Tato myšlenka vychází z teorie o vděčnosti Seznamu vůči klientům, kteří mu platí. Jde o předpoklad, že čím více Seznamu zaplatíte, tím jste pro něj lepší zákazník a tím více by Vám měl za Vaše peníze nabídnout. Svým způsobem je to pravda. Ovšem nepleťte si jablka s hruškami.

Platíte-li Seznamu více peněz, má to pro Vás efekt pouze v dané službě, kterou si platíte. Platíte-li více v Skliku, bude Váš inzerát výš. Obdobně je to se zvýhodněnými zápisy v katalogu firem. Za zvýhodněný zápis zaplatíte sice víc, než za ten běžný, ale odměnou Vám budiž lepší umístění ve vybrané sekci. Vaše pozice ve fulltextu je ovšem o něčem zcela jiném.

Proč to tak není

Poslání vyhledávače (a to nejen seznamu, ale každého fulltextového vyhledávače) je podávat svým uživatelům co nejrelevantnější výsledky. Z toho vyhledávače žijí, protože kvalitní výsledky přitahují uživatele. A uživatelé přinášejí peníze.

Z tohoto důvodu jsem přesvědčen o tom, že nákup placených produktů Vám s pozicí ve fulltextu vůbec nepomůže.

Nutno podotknout, že ve fulltextu Vám nepřímo může pomoci zápis na Firmy.cz, ale jen jako jeden ze zpětných odkazů, nic víc, nic míň.

Co si o tom myslíte Vy? Má placení komerčních zápisů vliv na umístění ve fulltextu? Je možné, aby obchodníci záměrně doporučovali zkracování description kvůli zviditelnění Skliku? Nebo jsou úvahy zcela mimo? :-)

Další čtení

17 komentářů
[1] Jan Adámek
30.6.2010, 10:08
Musím s Vaším nazorem souhlasit.

Když jsem klientovi měnil zápis na firmy.cz, odebírali jsme nějaké kategorie a tím snižovali cenu zápisu. Seznam mu tenkrát dokonce zaslal dopis s oznámením, že snížením ceny zápisu může dojít k ovlivnění pozic ve fulltextu a v případě zrušení zápisu na firmy.cz by z fulltextu Seznamu mohl být dokonce odstraněn zcela.
30.6.2010, 10:17
Hezký den, jakákoliv faktura od Seznamu (doklad na kterém je IČ), tedy i za Sklik, se počítá tomuto IČ do tzv. bonity. Bonita má vliv na jednu jedinou věc a tou je řazení zápisů v kategoriích (nikoliv tedy v hledání) na Firmy.cz.

Fulltext netuší nic o bonitě, útratě na Firmách, v bannerech, nebo v Skliku.
[3] Matej
30.6.2010, 10:27
U seznamu opravdu slo koupit pozici ve fulltextu, nevim jestli to jde stale, ale tak 2-3 roky zpatky to slo 100%. Vim to, jelikoz klient, jehoz straku sem zpravoval to nakoupil a opravdu to fungovalo.
[4] Jan Adámek
30.6.2010, 10:33
A byla to koupě pozice ve fulltextu, nebo to byly doporučené odkazy, jako je tomu například na atlas.cz?
30.6.2010, 10:41
[3], [4] Jmenovalo se to "Sponzorované odkazy". Byl to dlouhý text s logem a zobrazovalo se to nad výsledky hledání, kde je teď na některé dotazy Sklik. Byla to reklama a byla takto označena.

Tento reklamní formát nahradil začátkem ledna 2008 Sklik, viz http://digiweb.ihned.cz/c1-21763000-sklik-nahradi-sponzorovane-odkazy
30.6.2010, 11:19
Mně tento článek připadá takto, když za vyhledávač analogicky dosadím politiky, pak stručná argumentace tohoto článku by zněla takto:

Obchodníci „se toho nebojí" – podplaťte politiky a vyplatí se vám to, je to tak?

Proč to tak není – protože smyslem politika je přinášet kvalitní zlepšení života lidí, jejich službu lidem, protože voliče přitahují kvalitní výsledky. Tudíž jsem předvdčen, že uplácení a korupce politiků nemá vliv na politiku.

Ta argumentace je ve stylu, no poněkud.
[7] Martin Matějka
30.6.2010, 11:32
Ad 6. Myslím, že pletete rozdílné věci dohromady. Fulltextové vyhledávání a politika dle mého nejde takto jednoduše porovnávat. Poskytovat kvalitní výsledky vyhledávačem je jen a pouze v zájmu soukromé firmy - vyhledávače. Poskytovat kvalitní výsledky v politice je v zájmu státu, je to tedy veřejný zájem.
Navíc nenabádám k uplácení vyhledávačů, pouze se pozastavuji nad tím, zda je či není možné, aby to fungovalo - zda je možné, aby vyhledávače zohledňovali bonitu klientů v různých oblastech (komerční služby v. fulltext). Jsem přesvědčen, že tomu tak není a být by nemělo. Zda je či není nebo funguje či nefunguje v politice korupce bych nechal na hvězdách, a neřešil to na blogu o SEO :)
30.6.2010, 11:50
Ad 7) Každá firma, fulltext nevyjímaje, nemá za primární cíl kvalitu vyhledávače, ale zisk.

To, že by něco být nemělo – ono by nemělo být věcí!

Argumentace stylem, že něco není poctivé, a proto jste přesvědčen, že to tak není – nezlobte se, to není moc silný argument.

Je možné, aby vyhledávače zohledňovaly bonitu ve výsledcích? No jasně, že je to TECHNICKY možné. A děje se to? Pokud je to OBCHODNĚ výhodné je to příliš silné lákadlo pro vyhledávače, aby se tak nedělo.

Hlavní je najít obchodní model. Tedy, aby si toho lidé co nejméně všimli, aby to příliš nenarušilo „pocit kvality“ vyhledávače za co největšího obchodního potenciálu.

Pokud sám popíráte, že to není možné, evidentně se to daří realizovat tak, aby si toho lidé co nejméně všimli.

Ostatně je třeba v zájmu výrobců notebooků vyrábět co nejkvalitnější notebooky, ale evidentně se tak neděje. Kvalita zboží v mnoha oborech klesá. A přesto se zboží prodává. Takže asi není kvalita tím prvotním. Úvaha o tom, že kvalita je na prvním místě odporuje realitě, kterou kolem sebe vidím.
30.6.2010, 13:43
8 - souhlasím, technicky to možné je - a poctivosti ... kdysi se sám p. Ivo přiznal na ilblogu.cz, že zvýhodňují ve fulltextu své projekty ... po upozornění na možný rozpor s pravidly hosp. soutěže (tehdy byl ještě seznam.cz dominantní:) celý článek zmizel.

bohužel to má za následek, že seznam.cz se používá pouze ze setrvačnosti - ale časy se pomalu, ale jistě mění:) http://www.toplist.cz/stat/?a=history&type=4

[10] Lukáš
30.6.2010, 15:45
Graf z toplistu (často uváděný jako referenční) je samoz. lichý a odpovídá pouze o nějakém procentu webů a to těch nejméně významných. Dopad: stačí aby ty MFA, které jsou monitorovány toplistem Seznam začal úspěšně rozpoznávat (vyřazovat z prvních míst) a hned mu klesá tržní podíl.
[11] Libor Chaloupka
1.7.2010, 11:08
@Jirka Chomát - do bonity klienta se, pokud mám dobré informace, započítávají pouze a jenom faktury vystavené přes obch. zástupce Seznamu. Pokud klient zaplatí napřímo přes Peněženku Seznamu, ať už převodem nebo platební kartou či platebním tlačítkem RB, do bonity se údajně tyto platby nezapočítají. Těžko říct, kde je pravda, ale od té doby, co tyto informace máme, platíme pro jistotu přes OZ Seznamu. Spíš mi připadá, že Seznam tímto způsobem nutí klienty spolupracovat a komunikovat s OZ Seznamu, což já IMO příliš nechápu. Ale snad se tak prodává víc služeb ...
1.7.2010, 11:40
[11] Libore, ta informace je mylná. Pokud klient platí přímo do autorizované Peněženky a chce za to fakturu, ne zjednodušený daňový doklad na kterém není IČ, tak bonitu samozřejmě dostane.
[13] Libor Chaloupka
1.7.2010, 12:51
@Jirka - prodávám, jak jsem nakoupil :) my samozřejmě autorizované platby provádíme a nejedná se zrovna o nejmenší částky. Navyšování bonity pouze platbami přes OZ mi vemlouval především OZ Seznamu, což je vcelku logické, jde mu o provize .. Mě osobně to docela štve, protože dobíjení kreditu v Skliku přes OZ je samozřejmě zdlouhavější než platba online.
30.7.2010, 09:33
Do bonity se samo započítává i kredit přes peněženku, pokud s tím má obchoďák problém, tak jak někdo psal, je to kvůli jeho provizím, jinak to samozřejmě jde, není ani problém převod boniti z OSVČ na nově vzniklé s.r o když se jedná o stejnou stránku (u mě E-shop).
A když bonita rozhodne jestli budete na první nebo druhé stránce na firmách, je to pak znát :-)
25.8.2010, 06:51
FULLTEXT seznamu casto protezuje na zakazku
30.9.2010, 19:48
Já se trousku seznamu desim. procentni podil obchodu je 70% (fulltext), sklik, nevim, jak je to mozne stale dotuji a transakce jsou celkem asi 3, coz minimum. Nedavno jsem sklik nedobila a moje pozice klesly na 2.stranu. Vysledek je takovy, ze podil obchodu sel o 70% procent dolu. Take seznam kolem 14.09. provadel zmeny s fulltextem, nevim jestli je to vysledek toho??...Nyni mam pocit, ze jsem chycena ve sparech seznamu a musim platit. Pokud prestanu, kdo mi pomuze, kdyz se vytratim z fulltextu zcela? Také se mi stává, ze mám rozpocet na den na vice kampani 300,- a za dva dny se vyklika 1000,-. Celkem s nimi komunikuji, ale odpovedi jsou nejasne nepresne. Odpovidaji na neco jineho, nez se ptam atd. Mam z toho hodne spatny pocit.
[17] Libor Chaloupka
1.10.2010, 09:29
Jen malé doplnění - včera jsem vedl docela sálodlouhý rozhovor s "naším" OZ ze Seznamu, hlavně kvůli Skliku (náklady na Sklik nám po zavedení screenshotů k Sklik intzerátům meziročně narostly asi 5-6x). Bavili jsem se samozřejmě také o bonitě a nabíjení kreditu napřímo v Peněžence. Opět mi zopakoval, že u VIP zákazníků se nepáruje přímá platba přes Peněženmku (ať už kartou, nebo převodem), tudíž se proběhlé přímé platby do bonity klienta nezapočítávají. U VIP klientů (což mi několikrát zdůraznil) se údajně započítávají pouze proforma faktury vystavené přes obchodníka. Zopakoval jsem mu z mého pohledu logický argument, že jde spíše "o jeho provize z našeho kreditu", přičemž OZ se dušoval, že provize jsou až to poslední, co by řešil, že jde opravdu především o navyšování naší bonity.
Kde je úplná pravda, to se asi nedozvíme :)

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.