BLOG

Tvořit web je jako stavět dům

Tvořit web je jako stavět dům

Když se pustíte do stavby domu, začnete od základů. U tvorby webu (a potažmo optimalizace pro vyhledávače) by to mělo být stejně, přestože to spousta majitelů webů i konzultantů podceňuje. Proč to tak je a v čem je to tak podobné?

Projektová dokumentace, plány a výkresy

Před prvním kopnutím do země připravujeme projekt. V projektových dokumentech máme zakreslené místnosti, informace o sklonu pozemku, použitých materiálech, výkresy, plány a vše potřebné pro stavbu. V této fázi se snažíme podchytit maximum toho, co by nás během samotné realizace mohlo zaskočit. Důraz je kladen především na podrobné zaměření jednotlivých místností, kde budeme mít dveře, kde okna, kde a jak velký balkon a tak dále.

Když to převedeme do oboru tvorby webu (a optimalizace pro vyhledávače, která s tím úzce souvisí), tak musíme nad projektem přemýšlet podstatně dříve, než dostane povel grafik nebo nedejbože programátor. Jako u stavby domu si nejdříve připravte „rozkreslení místností, dveří a oken“. Věnujte pozornost analýze klíčových slov, připravte si kategorie webu podle toho, co zákazníci skutečně hledají, navrhněte promyšlenou informační architekturu. Do budoucna ušetříte mnoho nákladů, stejně jako kdybyste u domu zjistili, že vchodové dveře vedou do jezírka…

Návrhy a pohledy

Když máte rozmyšleno, co kde chcete mít, přijde na řadu grafik / designer. Připraví Vám několik variant, jak by mohl dům vypadat, navrhne exteriér a případně i interiér a vy vybíráte nejlepší variantu.

U webu je to zas podobné – grafik na základě informační architektury navrhne vhodný design. Zde je možná proti domu maličký rozdíl. Dům se musí líbit hlavně Vám a na ostatní můžete kašlat, ale web se musí líbit přednostně návštěvníkům.

Hrubá stavba

Máte již hotovou projektovou dokumentaci a vybranou variantu provedení domu, pustíte se do samotné stavby. Firma vykope základy, udělá základovou desku a začne sázet tvárnice. Je dobré dbát na výběr kvalitní stavební firmy, dohlédnout na detaily, na použitý materiál, veškeré zdánlivé drobnosti si ohlídat. Vyhnete se tak komplikacím a případným reklamacím, které nejsou příjemné pro žádnou stranu.

U tvorby webu je touto fází technická realizace. Výběr kvalitní firmy pro realizaci webu je opět klíčový. Použitá kvalitní technologie a redakční systém může značně ušetřit práci, kterou v budoucnu budete s webem mít. Je důležité ohlídat si i detaily (kliky u dveří jsou na správné straně, vypínače na světla fungují…), takže pak budete moci v administraci spravovat i parametry webu důležité pro práci s vyhledávači…

Zařízení interiéru

Dům máte již postavený, respektive máte hrubou stavbu, a je potřeba doladit interiér. Zde se zaměříte na detaily, aby se Vám dobře bydlelo. Vhodný nábytek, praktická kuchyně, koupelna, a tak dále.

U webu budete řešit obsah jednotlivých kategorií nebo stránek. Jako u domu se budete snažit zajistit, aby se návštěvy cítily dobře, stejně tak i návštěvníci vašich webových stránek se musejí při jejich procházení cítit dobře a komfortně. Kvalitně zpracovaný obsah jim pomůže navodit tu správnou atmosféru.

A teď se pochlubit sousedům a známým

Dům máte již zcela dokončen, vše je na svém místě tak, jak to má být. Nábytek na míru je na místech, televize běží, myčka myje, a vše dobře funguje. Můžete na sebe být pyšní, máte krásný funkční dům. Nicméně když ho nikdo neuvidí, je to trošku škoda. Proto pozvete své přátele, známé, příbuzné nebo i sousedy na návštěvu. Když se jim u vás bude líbit, zmíní se svým přátelům, jak se u vás příjemně sedí.

Když už máte krásný a funkční web s kvalitním obsahem, je škoda, že o něm nikdo neví. Proto se pusťte do linkbuildingu. Snažte se na web přivádět návštěvnost z relevantních stránek = shánějte pomocí odkazů návštěvníky, kteří o Váš web mají zájem. Tito lidé budou Vaše stránky zmiňovat dalším a dalším a jedině tak získáte skutečně kvalitní odkazový profil. Nejen že Vaše příjmy z webu neustále porostou díky kvalitní a cílené návštěvnosti, ale kvalitní odkazy vznikající samy od sebe Vám velmi pomohou i ve vyhledávačích.

Tak co myslíte, je velký rozdíl mezi stavbou domu a tvorbou webu?

Shrnuto v pár bodech

  • Před započetím projektu se věnujte důkladné přípravě, návrhu informační architektury a analýze klíčových slov
  • Grafiku webu navrhujte s maximálním ohledem na dodržení informační architektury. Navrhujte web pro Vaše uživatele, nikoli pro Vaše nadřízené či spolupracovníky
  • Věnujte pozornost výběru kvalitní firmy pro technickou realizaci webu, technicky dobře provedený web a funkční redakční systém je velmi podstatný a v budoucnu Vám ušetří mnoho starostí
  • Najměte si profesionálního copywritera, který Vašemu webu dá zajímavější nádech, pamatujte, že text na webu supluje prodavače v obchodě. Jinak, než kvalitním obsahem, nepřesvědčíte návštěvníka, aby se stal zákazníkem
  • Budujte komunitu kolem Vašich stránek, tvořte relevantní zpětné odkazy a snažte se ve Vašem oboru být zajímaví. Nejen zákazníci to ocení

Jak to vidíte vy?

Zatím žádné komentáře

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.