BLOG

Rozdíl mezi SEO a SEO optimalizací

Rozdíl mezi SEO a SEO optimalizací

První letošní skutečně jarní den mě vytáhnul na zahradu. Nevím, jestli je to tím, že je dnes nezvykle horko, nebo tím, že jsem v poslední době slyšel hodně uhozených teorií o tom, co je to SEO, nicméně sepsal jsem takovou jarní polemiku nad tím, jak to vidím já. Nad tím, co to teda to SEO je a co to SEO rozhodně není. Tak tady to máte.

SEO lze volně přeložit jako optimalizace pro vyhledávače. Překlad to není ideální, ale za ta léta, co se pojem SEO objevil v české kotlině poměrně zdomácněl, a jsem s ním v zásadě v pohodě. Na svých školeních či konzultacích nebo svým klientům se snažím vysvětlit, že to není jen o vyhledávačích, že je to o vyhledávačích docela minimálně. Že je to hlavně o uživatelích internetu, kteří něco hledají, a my se snažíme nabízet vyhledávačům co nejlepší odpovědi na jejich otázky.

SEO optimalizace

Jenže je tu spousta lidí, ať už freelancerů či agentur, které se pořád snaží tvrdit, že SEO (optimalizace) je něco magického, něco, co běžný člověk neumí a že si na to musí najmout nějakého „guru“, který mu prozradí ty tajné triky a pomůže mu být první na vytoužené klíčové slovo.

Většinou k tomu používají metod, které vyhledávače nemají rádi. Pochopitelně. Kdybyste vy vlastnili vyhledávač, určitě by se vám nelíbilo, kdyby se vám na přední pozice dostávaly weby, které se tématu věnují jen okrajově, jsou plné textů, které vlastně nikdo nečte, jen je v nich nějaké klíčové slovo opakované v hustotě kolem 15% a na web vedou tuny odkazů kdo ví odkud. Zpravidla z nějakých polo automatizovaných systémů na generování odkazů ze zápatí stovek netematických webů

Typické znaky SEO optimalizace jsou

  • Registrace do katalogů
  • Odkazy ze zápatí jiných webů
  • Tvorba PR článků v hodnotě okolo 100 – 200 korun
  • Tvorba SEO textů
  • Slíbení první pozice v nějakém vyhledávači (zvlášť v případě Google to vyvolává smích…)

Problém SEO optimalizace je v tom, že využívá dočasných nedostatků vyhledávačů. Což je velmi krátkozraké, protože vyhledávače se snaží se zlepšovat a chyby postupně odstraňují. A weby, které jich využívají, budou mít dřív nebo později prostě smůlu.

A co je tedy SEO?

SEO je o tom, aby váš web byl dohledatelný na co největší počet klíčových slov, které nějakým způsobem souvisí s vaším podnikáním. SEO je o tom, aby na vašem webu existovaly vhodné cílové stránky. SEO je o tom, aby se o Vašem webu mluvilo, potažmo psalo. A to ne někde v „PR článku“, ale ve vaší komunitě, v diskuzních fórech, na webech, které se tematicky s tím vaším doplňují.

SEO není žádná věda, vždyť princip ve velmi jednoduchý. Nabídnout vyhledávači – potažmo hledajícímu – co nejlepší odpověď na to, co právě hledá.

Mezi typické znaky SEO patří

  • Analýza klíčových slov – tedy pochopení, jakými způsoby lidé vaše produkty či služby hledají
     
  • Sestavení vhodné struktury webu – tedy vytvoření takových cílových stránek, které budou zodpovídat dotazy uživatelů
     
  • Tvorba užitečného obsahu – na konkrétních cílových stránkách musí být takový obsah, který uživateli pomůže. A je už jedno, jestli jde o text, video, nebo fotku. Forem obsahu je spousta a vaším úkolem je vybrat tu nejvhodnější pro váš sortiment
     
  • Budování partnerství – nikoli slepý linkbuilding, ale hledání provázání vašeho webu s jinými, které mají i vašim zákazníkům co říct

Tato metoda SEO je dlouhodová. Je účinnější, a to zejména díky tomu, že nevyužívá chyb vyhledávačů, ale staví na jejich přednostech.

Kde čerpat informace

V Čechách působí naštěstí celá řada konzultantů, kteří SEO skutečně rozumí. Je jich sice podstatně méně, než těch, co nabízí SEO optimalizaci, ale i tak je jich dost. Namátkou Pavel Ungr, Lukáš Pítra nebo Marek Prokop.

Letos se navíc chystá i ryze SEO konference – pořádá ji Medio Interactive pod názvem SEO restart. Pakliže chcete SEO, které funguje, a nejen SEO optimalizaci, určitě se tam zajděte podívat.

A navíc – vždy když se řekne „SEO optimalizace“, někde na světě umře koťátko. A to nikdo nechceme.

(žádná koťátka neumřela během psaní tohoto článku – nečetl jsem si ho nahlas)

 

 

Další čtení

36 komentářů
14.4.2013, 18:01
No podstata SEO je úplně jednoduchá:
Musíme zjistit, co lidé hledají, být na dané dotazy vidět (mezikrok) a dokázat na daný dotaz co nejrelevantněji odpovědět a uspokojit tím uživatele.

V praxi je ale podle mne potřeba mít široký rozhled a dokázat vše spojit do funkčního celku...

Já už jsem svůj názor (a hlavně přístup) k tomu, co by dle mého názoru do práce SEO konzultanta (alespoň teda na úrovni těch konzultaci s klientem) mělo spadat popsal v tomto článku - http://www.propagacenainternetu.cz/co-vsechno-spada-pod-to-seo
14.4.2013, 18:04
Jakube, ano, souhlasím. Tvůj článek jsem četl a jsem s tebou za jedno, že SEO nekončí tím, že člověk přijde na web. Musí se s ním dále pracovat a dovést ho za ruku až k cíli. Věci jako UX, použitelnost a podobně, podle mého souvisí se SEO tak moc, že je nejde jednoduše oddělit.
14.4.2013, 18:22
Super článek. Jednoduché srovnání pro vysvětlení klientům. Přidal bych ještě jeden pojem – „Lockhartovo SEO“. Klienti si často objednají služby od někoho, kdo sestaví působivé reporty, udělá analýzu klíčových slov apod., a pak celou propagaci „vyřeší“ tím, že někde koupí odkaz v sidebaru, takže pro klienta získal tisíce zpětných odkazů během jednoho dne... Vše krásně vypadá, ale výsledek je často k ničemu.
14.4.2013, 19:40
I vy děvky chlupatý! Vy mě nutíte napsat můj pohled na SEO, tohle už je 3 článek na toto téma! Honzo a ty se nechechtej, ty v tom jedeš s nima!

Zpátky k tématu. Já si naopak myslím, že SEO opravdu končí vstupem na web, protože to co se děje tam je spíše úkol UX, informačního architekta, webdesignéra, analytika atp. Je super to mít podchyceno, o tom žádná. Ale myslím, že tohle už není, exaktně řečeno, úkol SEO konzultanta. Ale mohl by to být úkol všestranného marketingového konzultanta
14.4.2013, 19:41
Nechtěl jsme napsat Honzo, ale Jakube:-) Škoda, že tu není žádný Honza:-)
14.4.2013, 20:49
Martine hezký článek, ale pointa myslím zazněla až v tvém komentáři. Kolik jsem jen viděl webů, které (i díky SEO) měly vysokou návštěvnost, o kterou ale dokázaly (díky stavu webu) zase velmi rychle a bez užitku přijít.
14.4.2013, 20:49
Osobně už na SEO kašlu. Články tvořím jako odpovědi na nejčastější dotazy, na které se čtenáři ptají (vidím jak se dotazují). Sice návštěvnost rychle neroste, ale vypadá že vyhledávače přivádí relevantní návštěvníky (čas strávený na stránce, počet shlednutých stránek).
PS: Článek doporučím mým šéfům.
14.4.2013, 20:56
Pavle: já se budu chechtat, dokud ten článek nenapíšeš :D
14.4.2013, 21:58
Jak před časem kdesi napsal Plaváček "Když si objednáte SEO optimalizaci tak se nedivte, když ji opravdu dostanete". Zatímco SEO se snaží poznat cílovku a být jí nablízku .. SEO optimalizace se věštěním z vyvržené kočky snaží poznat vyhledávač a občůrat ho. Jenže vyhledávač konverze nedělá, to cílovka. A proto klienti levných SEO optimalizátorů slibujících úspěch na počkání končí v lepším případě u dražších, leč schopnějších konzultantů "dobrého a pracného SEO", v horším případě končí úplně.

Jo a Martine, zapomněls na okurku :-)
[10] Andre
14.4.2013, 22:42
Úplně nejlépe funguje kombinace obou metod. Nejprve pečlivě analyzuje KW, přípravíme web, vstupní stránky atd.
A potom se dáme na nákup odkazů, registrace a sem tam nějaký PR článek. Pokud to půjde, vložíme i nějaký jakože přirozený odkaz. Třeba do Wikipedie, kde se modlíme, aby nám to nesmazali. :D
Ideálně vychytáme fráze, kde se můžeme dostat nahoru i bez nějaké námahy a jen sbíráme návštěvníky a objednávky.
14.4.2013, 22:56
Himbajs, pár dní hezky a všichni mají potřebu podělit se o svůj pohled na SEO, světa a celý vesmír s ostatními. Holt se jaro projevuje na každém jinak :)))

Do diskusí o tom, kde začíná a končí SEO bych se raději nepouštěl. Bylo by to na dlouho...
Rád bych k tomuto tématu jen připomněl, že tento obor nemá bez předchozích a návazných aktivit jakýkoliv smysl a navíc není SEO jen o konverzích a návštěvnosti. Většinou sice ano, ale smysluplným měřitelným cílem (KPI) SEO aktivit může být i např. snížení míry okamžitého odchodu (Bounce Rate), zvýšení počtu vstupních stránek, apod. Mysleme na to přátelé a nesnažme se za každou cenu nakreslit ostrou čáru tam, kde je to velmi diskutabilní.
14.4.2013, 23:45
Andre, a neni to trošku škoda? Zařizovat odkazy z "PR článků" nebo nakupovat podobné nesmysly, je podle mého velmi krátkozraké. Spíš bych se zaměřil na zařizování menšího počtu, ale přínosnějších odkazů. Těch, které dělají konverze. Ať už má být jakákoli.

Jardo, já netvrdím, že vhodné KPI je jen objednávka. Každý projekt je jiný a každý si zaslouží jiná KPIčka. Pracuju pro různé klienty, kde jsou různá KPI. Objednávka, rezervace, zadání emailu, odchod z webu, nebo i snížení bounce rate.

Naše snaha, jakožto konzultantů, by měla být v tom, najít nejlepší KPI a to pak tlačit. Většina klientů má totiž o svých KPI ujeté představy :-)
[13] Jaroslav Vidim
15.4.2013, 10:29
Martine, část mého příspěvku o KPI nijak nemířila k tvému článku. Chtěl jsem jen přiložit polínko do ohně osvěty okolo SEO. Všichni diskutují o tom, co ještě je SEO a co už není, kdo umí tento obor "dělat" dobře a čí long tail stojí za starou bačkoru :).
Hodnotící kritéria většiny diskutérů se ale omezují pouze na pozice několika vybraných slov, v těch lepších případech na návštěvnost a konverze (resp. revenue).
To samozřejmě není tvůj případ... ale připadalo mi důležité to v diskusi zmínit. Snad to nebylo zcela off-topic :)
15.4.2013, 10:47
Martine, zajímalo by mě, proč se pro "SEO optimalizaci" vžil tak pitomý název. Je podle mého názoru stejná kravina jako slovo "nejoptimálnější". Zkratka SEO v sobě přeci už jednu "optimalizaci" obsahuje. To nejsme schopni vymyslet nic lepšího? Nebo už je to zažitý "produktový název", který nelze klientům vymluvit?
15.4.2013, 12:39
Jak vidím, přináší SEO víc a víc prostoru pro tvůrce kvalitního obsahu. A to je dobře :).

S většinou věcí souhlasím, ale chtěl bych zmínit jednu věc, ať to nemáme jen černobílý.

> Což je velmi krátkozraké, protože vyhledávače se snaží se zlepšovat a chyby postupně odstraňují.

Na webu se pohybuju už pár let a co si pamatuju, bojoval Seznam s chybami celou dobu. Začalo to přemrštěnými váhami na obsah KW v textu, pokračovalo (a pořád pokračuje) KW v doméně a teď se do toho ještě míchají zahraniční weby. Nechci být skeptik, ale pokud z toho opravdu kvalitní weby něco měly, tak většinou když právě ty "chyby" nevědomky využívaly.
[16] Petr
15.4.2013, 13:21
Děkuji za informace.
15.4.2013, 16:33
[4] Pavel Ungr: "Já si naopak myslím, že SEO opravdu končí vstupem na web, protože to co se děje tam je spíše úkol UX, informačního architekta, webdesignéra, analytika atp. Je super to mít podchyceno, o tom žádná. Ale myslím, že tohle už není, exaktně řečeno, úkol SEO konzultanta."

Jsem rád, že jsem konečně našel někoho, kdo má stejný/podobný názor na vymezení SEO jako já, viz http://www.portiscio.net/co-podle-me-znamena-seo.
16.4.2013, 09:08
Pěkný článek. Divím se, že jsi ve článku nevypíchnul fakt, že "SEO optimalizace" jako termín je nesmysl, když si to přeložíme z angličtiny. Tak to dodávám.

Když někdo nabízí SEO optimalizaci, je jednoduché poznat, že nejde o nikoho, s kým bych chtěl spolupracovat. Takto jednoduchým filtrem vyřadíme alespoň polovinu SEO konzultantů a agentur.
[19] Martin Matějka
16.4.2013, 11:22
Michale, a vlastně i Josefe, je to bohužel česká vlastnost, nazývat věci nesmyslnými názvy :-) bohužel je pojem "SEO optimalizace" už poměrně zavedený. Alespoň na webtrhu ;-).

Nicméně, jak poznamenal Josef, dá se podle toho dobře poznat, kdo dělá opravdu SEO a kdo se tak jen tváří.

Martine (Tomčíku), neviděl bych to tak černě. Seznam (alespoň fulltext) se pravda příliš nerozvíjí, a postupně zastarává. Asi s tím chlapci neumějí pořádně pracovat a dřív nebo později je Google přejede. Podle mě je to jen otázka času. No a pak přijdou zlaté časy užitečného obsahu :-))) už se na to těším - předpokládám, ty taky :-)
[20] Jaroslav Vidim
16.4.2013, 11:37
Ano, spojení "SEO optimalizace" je logický nesmysl. Osobně pro ti němu léta brojím, popuzuje mě a když můžu, snažím se, aby ho nepoužívali ani lidé v mém okolí. Na druhé straně stejně nelogická spojení "LED dioda, SMS zpráva, LCD displej,...) mi nevadí. Kdo z nás to ale nedělá. Snažme se proto být v tomto ohledu smířliví :))
17.4.2013, 15:11
Proč k tomu nepřistupovat jednoduše ? SEO = Search Engine Optimalization = Optimalizace pro vyhledávače. Co dál řešit ? Ano, většina "SEO specialistů" dělá i copywriting, PPC apod., ale bagrování je pořád bagrování, i když tito lidé většinou po vybagrování realizují ještě i dlažbu nebo izolaci domu. Jinak tohle téma je asi fajn hlavně právě pro SEO specialisty, aby mohli napří internetem diskutovat, linkovat apod. Nemám pravdu ? :-)
19.4.2013, 11:07
Skvelý článok Martin! Škoda len, že frekvencia vyššie spomínaného výrazu je v okolí veľká. Začínam sa báť, že za chvíľu budú v Česku koťátka ohrozený živočíšny druh... :(
19.4.2013, 22:41
„...SEO není žádná věda...“, no právě že je. Klíčové je totiž pochopit zákazníka. Je to důležité víc, než se pitvat ve fungování vyhledávacího stroje. V tom se řada „odborníků“ mýlí.

Nu a v návaznosti na Pavla a Zdeňka: souhlasím. SEO je marketingová technika s cílem akvizice uživatele. Následně ho přebírají další marketingové obory. Je ale moc dobře, pokud toto SEO konzultanti vědí.
20.4.2013, 10:49
Michale, nerad s tebou nesouhlasím, ale v tomto případě se musím ozvat. Není možné si myslet, že SEO má jen jeden cíl. Naopak SEO je prostě nástroj online marketingu, který lze použít různě a existují cíle jako ORM (SERM) nebo viditelnost značky, kdy o zákazníka, kdy o nějhaké přímé zákazníka zas až tolik nejde.
20.4.2013, 10:58
A já si třeba myslím, že ta akvizice uživatele (ve smyslu přivedení na web) je jen jedním z více přínosů SEO.

Jako další velmi důležitý přínos vidím to, že skvělé SEO umožňuje webu zkrátka být "fakt hodně vidět" tam, kde je moje cílovka a navíc za přijatelný peníz. A ona ta viditelnost sama o sobě (i bez okamžitých prokliků) v dlouhém období pozitivně působí na ostatní komunikační kanály a dle mého skromného názoru trochu i na následné dění na webu. Odvíjí se to od jednoduchého "mere exposure" principu - velmi zjednodušeně že čím častěji něco vidím, tím pravděpodobněji to budu mít podvědomě rád, budu tomu důvěřovat (neplatí vždy a všude, v SEO ale podle mne ano).

Takže, není to zdaleka jen technická disciplína .. :-)
20.4.2013, 11:09
Díky Lukáši! Moc hezky jsi popsal inbound marketing:-D
20.4.2013, 11:22
Rádo se stalo Pavle! Říkej si tomu jak potřebuješ .. buzzwordy přicházejí a odcházejí, princip SEO zůstává :-)
22.4.2013, 07:32
Jedno z never ending story témat, ale perfektně napsané. Diskuze se krásně rozvířila. I když se pár statečných snaží o osvětu v tom, co by člověk měl v rámci SEO získat, na co se zaměřit atd., tak tady stejně pořád budou vychcánci, kteří to budou kazit. Je to věčný boj, ale snad už brzy budete vyhrávat a právě konference SEO Restart by tomu mohla trochu pomoci.
PS: Pavle, já vím, že Honzu jsi myslel mě :D A koukám, že za těch pár dní jsi svůj pohled nenapsal, jakto? :P
[29] Michal Janík
22.4.2013, 11:04
OK chlapci, branding beru, propagaci obecně také.

Vstupní stránky přesahují nad rámec SEO výhradně ==> ostatní kampaně, PPC atp. Pěkná ukázka přesahů mezi jednotlivými marketingovými odvětvími.

Mířil jsme proti častému názoru "SEO = marketing na internetu". Nebo-li "jsme SEO optimalizátoři, tak děláme _dobrý_ marketing". Tak to není :o)
[30] Pavel Čech
22.4.2013, 16:35
Pěkný článek, Martine. Trochu mi jen v debatě vadí to kastování podle terminologie ve smyslu kdo používá termín "SEO optimalizace", tak je fake konzultant. Myslím, že jedním ze základních pravidel trhu je vztah poptávka/nabídka. Klasická otázka klienta často zní: a uděláte nám taky SEO optimalizaci? ... zkusím příště reagovat "podívejte se, pane Pelíšku, SEO optimalizaci vám neudělám, protože nic takového vlastně neexistuje. Ale můžeme si spolu sednout a vybereme správná KPI, zanalyzujeme oborová klíčová slova, podíváme se jak je na tom váš odkazový profil, popřemýšlíme o vašem ROI a hlavně budeme plánovat jak budovat partnerství... haló, pane Pelíšku, jste tam ještě?...".
22.4.2013, 16:40
Pavle, máte v zásadě pravdu, v tomhle článku je to maličko nadsazené. Rozumím tomu, proč se celá řada firem snaží být vidět právě na "seo optimalizace" a dokonce i chápu, že je to mezi nepoučenými klienty poměrně rozšířený nešvar. A právě proto jsem článek napsal tak, jak ho vidíte. Jak píše Honza Kvasnička o kousek výš, snažím se tímto směrem dělat "osvětu" a ukázat klientům, že tu není jen "seo optimalizace", ale že to skutečně může fungovat.

Zkušenost bohužel říká, že většina firem, nabízejících právě onu "službu", neví moc o čem vlastně mluví a jediný, kdo je na tom v konečném důsledku bit, je klient.
25.4.2013, 22:01
Trocha "mágie" na tom bude, nie každý "seo šaman" vie čo penalizáciu spôsobilo (resp. dokáže na to prísť) a následne navrhnúť riešenie. Byť hore je jedna vec..
28.4.2013, 20:30
Osobně řeším u některých projetků linkbuilding. Těch přirozených kvalitních odkazů někdy bývá málo, ne všechny obory mají svoji komunitu.
25.8.2013, 19:50
Všude samé články o tom, jak na SEO, jak na SEO ne, co je SEO optimalizace a co není, jak se v tom má jeden vyznat? Nebude lepší všechny ty "šamany ignorovat a psát si své články po svém?
25.8.2013, 19:55
Vašku, však ono to přeci není o psaní článků. Vnímat SEO jen jako copywriting je také chybné.
26.10.2015, 00:53
Pobavilo s tými mačkami. :)

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.