BLOG

Reportujeme!

Reportujeme!

Reporty jsou u většiny agentur, které se zabývají online marketingem samozřejmostí. Agentury reportují spousty různých informací, a občas může být složité se v tom vůbec vyznat. Zkusme se podívat na to, co agentury běžně v reportech píší, jestli je to dobře nebo špatně, a co byste vlastně od Vaší agentury (či Vašeho online marketing mága) měli chtít.

Za svou praxi v oboru jsem viděl reporty mnoha a mnoha agentur i freelancerů. Hodně jsem jich také vyrobil sám. Věčným nešvarem, se kterým se setkávám prakticky pořád, je, že reporty jsou příliš komplikované. Obsahují tolik informací, že po půl roce spolupráce s agenturou byste z reportů pomalu mohli vydat knihu.

Ruku na srdce, když Vám, jakožto manažerovi internetového obchodu, přijde report o třiceti stránkách, máte chuť a čas to vůbec číst? Ty lepší agentury přidají krátké shrnutí, ale i tak – jste si jisti tím, že Vám vlastně reportují to, co Vás skutečně zajímá? Nebo jinak – to, co je skutečně důležité? Nebo Vám posílají jen líbivá čísla, jak ty pozice pěkně rostou?

Otázka první – co pro Vás agentura dělá?

Z téhle základní a první otázky vychází, co by Vám měla SEO firma reportovat. Forma reportu by měla vycházet z toho, co a jakým způsobem pro Vás daná agentura dělá. Dost možná jsou nesmyslně dlouhé a zbytečné reporty Vaší chybou – nastavili jste si s dodavatelskou firmou špatný model spolupráce. Má na tom ovšem medvědí podíl i agentura sama – nevymluvila Vám zaměřit se na pozice nebo ranky (nedej bože na počet zpětných odkazů :-)

Otázka druhá – co Vám tedy agentura reportuje?

Typicky špatné, nebo řekněme zbytečné reporty, obsahují zpravidla následující prvky:

  • Report obsahuje několik stránek tabulek s denními pozicemi klíčových slov pro Seznam a Google
  • Klíčových slov je v tabulce několik desítek až několik stovek
  • Report obsahuje informace o vývoji Sranku a Google Page Ranku
  • Obsahuje počet zaindexovaných stránek v jednotlivých vyhledávačích (v lepším případě je to v grafu, v horším v tabulce)
  • Nedej bože, aby v reportu chyběl ofocený graf z Google Analytics vývoje návštěvnosti!

Že to dobře znáte? A máte to každý měsíc v mailu? Asi byste měli popřemýšlet o změně a zavolat svému „account hyper konzultantovi“…

A vy těm číslům jako rozumíte?

Teď upřímně – z pozice majitele internetového obchodu, zajímá Vás, jak se vyvíjí pozice deseti klíčových slov Vašeho webu? Vážně každý měsíc studujete, jak se Vaše hlavní klíčové slovo posouvalo +/- 3 pozice? Zajímá Vás graf návštěvnosti, který si můžete na pár kliků vyjet z Google Analytics sami? K čemu Vám je dobré znát Váš SRank? A čtete ty reporty vůbec až do konce? A vůbec - víte kolik času zabere ofotit 30 stran tabulek a grafů? Nebylo by lepší, kdyby ty dvě hodiny, který agentura věnuje „reportování“, raději věnovala práci na Vašem projektu?

Co byste tedy měli chtít?

Prvním předpokladem pro to, abyste dostávali od své SEO agentury reporty, které jsou zajímavé a k něčemu užitečné je, abyste si ještě před počátkem spolupráce nastavili vhodná KPI (Key Preformance Indicator – ve zkratce jde o jasně měřitelné vyjádření úspěšnosti prováděných aktivit).

Kápéíčka mohou být různého typu: počet odeslaných objednávek v eshopu, počet zobrazení kontaktní stránky u webové prezentace, čas strávený na stránce nebo počet zobrazených stránek u obsahových webů – vymysleli bychom jich celou řadu. Nejde však jen o ně. Je důležité vědět, proč se KPI vyvíjí tak, jak se vyvíjí.

Smysl reportů

Každopádně smysl je v tom, nenastavovat si spolupráci s agenturou hloupě, ale tak aby Vám posílala v reportech důležité informace. Správný report by vždy měl obsahovat vývoj zvolených KPI oproti cílovému stavu (který by měl vždy mít svůj jasně daný deadline). Pochopitelně by neměl chybět alespoň stručný soupis provedených činností (alespoň z počátku, když se s agenturou ještě tolik neznáte). Co je však podstatnější, je výhled na další období – být informovaný a vědět, co se s Vaším projektem děje a bude dít v nejbližších týdnech je přeci podstatné. No a komentář k období uplynulému by taky nebyl na škodu. Stačí stručně, žádné romány.

Ideální stav je samozřejmě ten, kdy nejsou reporty potřeba vůbec. Vztah s klientem je založen na zdravé důvěře a evidentních výsledcích. Ovšem to je možné zpravidla u freelancerů, než u agentury.

Jednoduše chtějte reportovat informace, nikoli nesmyslně poskládaná a leckdy zbytečná čísla. Jde to, například na jednom z předchozích působišť se nám povedlo zkrátit reporty z cca 15 stránek na 3. A to bylo úžasu, že to klienti začali najednou číst!

Jaké máte zkušenosti Vy? Jaké reporty dostáváte? Anebo jste-li agentura, co reportujete?

Další čtení

 

2 komentáře
27.7.2012, 17:22
Bohužel praxe je často opravdu tak hrozná, jak se píše v článku. Na začátku spolupráce klient vidí usměvavé obchoďáky a velezkušené "accounty", v praxi po podpisu smlouvy už ale čučí jen do zbytečných literárních výplodů agenturních juniorů pověřených focením přehledů z Google Analytics a exportem tabulek z Collabimu.

Podle mně je nejlepší forma reportu osobní schůzka nebo telco. Jedna věc je zbastlit statický report, umět zodpovědět všetečné otázky a dotlačit klienta do stavu "pochopení o co go" je věda jiná. Jenže to se bohužel agentuře obvykle ekonomicky nevyplatí :-)
3.8.2012, 10:37
Najlepším reportom je spokojný klient s rastúcimi ziskami.

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.